Två hönor.
Detalj från Charlotte Birnbaum bordsskulpturer. Foto: Ola Myrin, Hallwylska museet/SHM.
  2. På gång
  3. Utställningar
  4. Äggande lust och fägring stor
Bordsskulpturerna visas: 15 mars – 7 april 2024

Äggande lust och fägring stor

Tiden kring påsk visar Charlotte Birnbaum nya bordsskulpturer i matsalen på Hallwylska museet. Bordet fylls med ägg och hopp om ljusare tider.

Ägg och påsk hör ihop lika naturligt som jul och julgran. Vi äter inte bara ägg utan vi pyntar med dem och vi ger varandra gåvor i form av ägg fyllda med sötsaker. Under tiden då Sverige var ett katolskt land var det förbjudet att äta ägg under den 40 dagar långa fastan som föregick påsken. När man sedan bröt fastan med att äta ägg var det en brytpunkt och en symbol för Jesus återuppståndelse.

Ägg som en gåva under påsken

Att skänka bort målade ägg i gåva är en urgammal sed som är känd i alla kristna länder. Konstgjorda påskägg av glas, porslin och rentav ädla metaller blev en omåttligt populär påskpresent under 1700-talet inom de högre stånden. Kulmen på denna tradition nådde sin höjdpunkt med de fantastiska Fabergéäggen.

Gastronomiska traditioner

Charlotte Birnbaum platåer är en hyllning till bortglömda gastronomiska traditioner, likt barockens servettarrangemang och sockerskulpturer.

Höna i guld på en glasplatå

Om Charlotte Birnbaum

Charlotte Birnbaum är medlem av Gastromiska akademien och författare, senast till boken "På bordet – om det goda och det sköna". Hallwylska museet har tidigare visat verk av Charlotte Birnbaum i utställningen Plateaux – Bordets primadonnor.

Porträtt på Charlotte Birnbaum bland glimrande platåer.
Charlotte Birnbaum. Foto: Erik Lernestål, Hallwylska museet/SHM.

Se bordsskulpturerna!

Bordsskulpturerna visas 15 mars – 7 april 2024 i matsalen en trappa upp. I entrébiljett som kostar 120 kronor för vuxna ingår ett besök i museet under en hel dag. Det är kostnadsfritt för barn och unga upp till 18 år.

Bra att veta inför ditt besök

• Garderob: Det är inte tillåtet att ta med jackor eller väskor in i museet. Det finns skåp i entrén till museet, där du kan låsa in dina ytterkläder.
  • Matsäck: Det är inte tillåtet att ta med mat och dryck in i museet.
  • Barnvagn: Av utrymningsskäl är det inte tillåtet med barnvagnar i museet, närmsta plats att låsa fast barnvagnar är på Norrmalmstorg.

Tillgänglighet

Hallwylska museet har fem våningsplan, men tyvärr ingen hiss. Den enda vägen runt i museet är via trappor. Antalet trappsteg varierar, beroende på vart du vill komma i huset. Vill du gå en guidad visning av huset, innebär det minst 103 trappsteg upp och ned.

Om tillgängligheten i museet

Påsklov i museet

Vi erbjuder påsklovsaktiviteter för hela familjen – se dockteatern om Rödluvan och vargen eller delta i palatsets äggjakt.

hallwylska-museet-påsk-2