Om oss

Hallwylska museet är ett privatpalats från sekelskiftet 1900. Huset beboddes fram till 1930 och har sedan dess varit ett statligt museum som numera ingår i myndigheten Statens historiska museer (SHM).

Besöks- och postadress:
Hamngatan 4, 111 47 Stockholm

Museets bokning och allmänna frågor:
08-402 30 99 eller bokning@hallwylskamuseet.se (tisdag-fredag klockan 9.00-12.00)

Restaurang:
08-558 075 04 eller reservations@hallwylska.com

Samlingar och föremålsbilder

Hallwylska museet är en persons vision och verk. Wilhelmina von Hallwyl (1844-1930) var en av Sveriges verkligt stora samlare av konsthantverk vid sekelskiftet 1900. Ta del av samlingen på plats i museet och online.

XXV:III:D.a.05.
Foto: Hallywlska museet, Erik Lernestål, SHM.

Myndighetsuppdraget

Hallwylska museet är ett av sex museer som ingår i myndigheten Statens historiska museer. Myndigheten har till uppgift att främja kunskapen om och intresset för Sveriges historia och att bevara och utveckla det kulturarv som myndigheten förvaltar.

bc537b4a958a9bab_org

Hallwylska museets vänner

Välkommen att bli medlem i Hallwylska museets vänförening! Föreningens syfte är att ekonomiskt och ideellt stödja Hallwylska museets verksamhet och forskning om museet.

Kommunikationsbild: Hallwylska Museet
Foto: Hallywlska museet, Ola Myrin, SHM.

Lediga tjänster och praktik

Välkommen att söka jobb eller praktik hos oss i samband med en eftergymnasial utbildning från exempelvis högskola och universitet.

Hallwylska museet. Museeentrén i valvete. Guide Joakom Dittrich Hallberg.
Foto: Hallywlska museet, Jens Mohr, SHM.

Håll koll på vad som händer!

Bli först med att veta vad som händer på museet.

Guide som blir filmade i palatset.