2. Besök oss
  3. Bra att veta inför ditt besök

Inför ditt besök

Här hittar du praktisk information som kan vara bra att veta inför ditt besök på museet.

Ytterkläder och väskor

För att undvika att stöta till föremål i museimiljön är det inte tillåtet att ta med väskor in i museet, eller bära sin jacka på armen. Det finns skåp på entréplan i museet, där du kan låsa in dina tillhörigheter. Inga mynt behövs. Mindre väskor går bra att ta med sig in.

Tyvärr har vi inte möjlighet att förvara resväskor. Närmsta förvaringsskåp finns på Stockholm Centralstation. Det finns två storlekar på skåpen. Det lilla skåpet är 27x34 centimeter och det stora 27x72 centimeter. Observera att det finns ett begränsat antal skåp.

Broddar och dubbskor är inte tillåtna i palatset

Skor med broddar och dubbskor är inte tillåtna inomhus, eftersom de gamla byggnadernas golvmaterial slits fort av dubbarna.

Äta och dricka

Då det inte är tillåtet att ta med mat och dryck in i museet är du varmt välkommen till Hallwylska restaurang. Restaurangen har ett brett utbud och veganska alternativ finns på menyn. Hallwylska restaurang stänger under hösten och öppnar upp igen under våren med undantag för julbord och de dagliga öppettiderna avviker från museets öppettider.

Mer information om meny och öppettider hittar du på restaurangens webbplats.

Tillgänglighet

Det finns ingen hiss i museet. För att besöka utställningarna behöver du gå upp för ett antal trappor.

Fällstolar

I museets kapprum finns fällstolar att låna under besöket.

Om tillgängligheten i museet

Barnvagn

Av utrymningsskäl är det inte tillåtet med barnvagnar i museet, närmsta plats att låsa fast barnvagnar är på Norrmalmstorg, i samma stänger man vanligtvis låser fast cyklar.

Skötrum

I nuläget har vi tyvärr inget skötrum.

Hitta i museet

Museet har fem våningar varav två går att besöka på egen hand. Ta gärna hjälp av vår karta över museet. Vill du besöka flera av museet fem våningar är du välkommen att boka någon av våra dagliga visningar.

Tider och bokning på Tickster

Djur

Endast guide- och ledarhundar är tillåtna inne i museet.

Fotografering

Du får gärna fotografera i våra utställningar och det går även bra att dela i sociala medier. Däremot är stativ och selfiepinne inte tillåtet av säkerhetsskäl. För privata fotograferingar kontakta museet för tillgänglighet och prisuppgifter.

Wi-Fi

Vi erbjuder gratis Wi-Fi till våra besökare. Användarnamn och lösenord finns i museets entré.

Kvarglömda saker

Kvarglömda saker förvaras i kassan eller på kontoret, kontakta museet om du tror att du har glömt något.

Kontakt allmänna frågor

08-402 30 99 (måndag-fredag klockan 9.00-12.00) eller mejla bokning@hallwylskamuseet.se.