2. Tesalonger i Hallwylska palatset - En tidsresa 100 år tillbaka i tiden

Tesalonger i Hallwylska palatset - En tidsresa 100 år tillbaka i tiden

Hallwylska museet bjuder på många intresseväckande och varierande program i höst. Ett tema i höst är tesalonger, dagtid. Skönlitterär salong – Palats på pränt, Drama i stora salongen adliga strategier, Gymnastik- och hälsosalong. Först en rundvandring i det makalösa palatset med dagens tema. Därefter trivsam samvaro i palatsköket. Hamngatan 4, mitt i centrala Stockholm.

Hallwylska museet bjuder på många intresseväckande och varierande program i höst. Ett tema i höst är tesalonger, dagtid. Skönlitterär salong – Palats på pränt, Drama i stora salongen - adliga strategier, Gymnastik- och hälsosalong. Först en rundvandring i det makalösa  palatset med dagens tema. Därefter trivsam samvaro i palatsköket. Hamngatan 4, mitt i centrala Stockholm.

Skönlitterär salong – Palats på pränt
Att öppna en bok är som att glänta på en dörr till det förflutna. Jämsides med karaktärer och handling löper samtidens politik, stämningar och värderingar under vandringen genom Hallwylska palatset.  I litteraturens ljus, där lästa stycken varieras med dramatiserade inslag.
I höst fördjupar vi oss i den tendensiösa kvinnosaksromanen från sent 1800-tal. Vem var hon som bistert sträckte på halsen i damernas salong för att inte riva sig på den styva spetskragen, medan herrarna talade politik i rökrummet?
Efter visningen blir det te, kaka och fortsatt samtal i det vackra museiköket.
En litterär vandring med musei­pedagog Emelie Höglund.
19 september kl 13.30

Adliga strategier i en föränderlig tid. Exemplet Walther von Hallwyl
Hur levde Walther och Wilhelmina von Hallwyl i sitt palats? Vilka uppgifter hade de som arbetade i huset? Under några onsdagskvällar försöker vi stoppa tiden i salongerna. Möt herrskap och tjänstefolk som gestaltar livet i ett hus som tiden glömt…
Walther och Wilhelmina von Hallwyl befann sig på toppen av samhällets hierarki. De hade gott om tjänstefolk – i huset arbetade en portvakt, en gårdskarl, en chaufför, betjänter, en kokerska, en kammarjungfru, köksor och en husa.
Föredrag med 1:e intendentPer Sandin, fil dr. Efter föredraget samlas vi för fortsatt samtal och tesalong i museiköket.
17 oktober kl 13.30

Gymnastik- och hälsosalong
IntendentAnnika Williamsberättar om hälsa och gymnastik under den viktorianska eran. Passa också på att träna gymnastik med Fröken Westman i ett dramatiserat inslag. Hälsotesalong i museiköket efter visningen.
7 november kl 13.30

Föranmälan: bokninghallwyl@lsh.se 08-402 30 99 (8.3011.30)

Plats Hallwylska museet
Kl 13.30