2. Stockholm i skräckens grepp!

Stockholm i skräckens grepp!

Skräck och skrock är höstlovets tema för ett nytt och unikt samarbete mellan Berättarministeriet och Hallwylska museet. I höstens utställning Skräck och skrock - det ockulta sekelskiftet 1900 (pågår till 1 mars 2015) låter man besökarna kliva in i den ockulta världen anno 1900 och just nu Stockholms mest hemsökta hus - Hallwylska museet.

I höstens utställning Skräck och skrock - det ockulta sekelskiftet 1900, som pågår till 1 mars 2015, låter man besökarna kliva in i den ockulta världen anno 1900 och just nu Stockholms mest hemsökta hus - Hallwylska museet.

I och med samarbetet med Berättarministeriet kommer barn från Järva och Södertälje att få möjlighet att besöka utställningen och sedan skriva skräckhistorier som får blodet att isa sig i skrivarverkstäderna under höstlovet.
Veckan avslutas i skrivarverkstäderna med högläsning av berättelserna, en ”skräckvägg” samt tips på läskiga böcker.

– Vi är glada över det samarbete vi nu har inlett, där vi har som mål att uppmuntra och utveckla unga personers läs- och skrivförmåga. Det sätt som Berättarministeriet arbetar inger hopp vad gäller ungdomarnas möjligheter att upptäcka nya världar genom läsning och eget skrivande, säger museichef Heli Haapasalo.

– Genom samarbetet får barnen en fantastisk möjlighet att uppleva skräck och skrock i en ljuvligt fantasieggande miljö. Jag är övertygad om att detta kommer att resultera i rysligt otäcka spökhistorier, säger Berättarministeriets verksamhetschef Dilsa Demirbag-Sten.

Mer info om temat Skräck och skrock hittar du på Berättarministeriets och Hallwylska museets hemsidor:

www.berattarministeriet.se.
Presskontakt: Colette van Luik. Tfn 073 682 31 18. Mail: colette@berattarministeriet.se

www.hallwylskamuseet.se/skrackochskrock.
Presskontakt: Margareta Berglund  Hamngren  tel. 08 402 30 15 Mail: press@lsh.se

Stockholm i skräckens grepp!

Fotograf: Erik Lernestål
Forskaren Ulf Ulvson är en av karaktärerna i dramavisningen "Huset Hellwyls gåta”som ges i anslutning till utställningen ”Skräck och Skrock - Det ockulta sekelskiftet 1900”. Under höstlovet 28/10-2/ kl 10 & 11. Övriga veckoslut från 25/10 tom december lördag och söndag kl 11. Utställningen pågår till 1 mars 2015.

Fotograf: Erik Lernestål
Direktör Vessla är en av karaktärerna i dramavisningen "Huset Hellwyls gåta”som ges i anslutning till utställningen ”Skräck och Skrock - Det ockulta sekelskiftet 1900”. Under höstlovet 28/10-2/ kl 10 & 11. Övriga veckoslut från 25/10 tom december lördag och söndag kl 11. Utställningen pågår till 1 mars 2015.

SKRÄCK & SKROCK – det ockulta sekelskiftet 1900

Fru Brèchesanguin är en av karaktärerna i dramavisningen "Huset Hellwyls gåta”som ges i anslutning till utställningen ”Skräck och Skrock - Det ockulta sekelskiftet 1900”. Under höstlovet 28/10-2/ kl 10 & 11. Övriga veckoslut från 25/10 tom december lördag och söndag kl 11. Utställningen pågår till 1 mars 2015.

Fotograf: Erik Lernestål
Hortensia de Tourbillon är en av karaktärerna i dramavisningen "Huset Hellwyls gåta”som ges i anslutning till utställningen ”Skräck och Skrock - Det ockulta sekelskiftet 1900”. Under höstlovet 28/10-2/ kl 10 & 11. Övriga veckoslut från 25/10 tom december lördag och söndag kl 11. Utställningen pågår till 1 mars 2015.

Fotograf: Erik Lernestål
Fru Brèchesanguin är en av karaktärerna i dramavisningen "Huset Hellwyls gåta. - En gotisk spökhistoria från den andra sidan som ges i anslutning till utställningen ”Skräck och Skrock - Det ockulta sekelskiftet 1900”. Under höstlovet 28/10-2/ kl 10 & 11. Övriga veckoslut från 25/10 tom december lördag och söndag kl 11.

Fotograf: Erik Lernestål
Madame Pendiente är en av karaktärerna i dramavisningen "Huset Hellwyls gåta. - En gotisk spökhistoria från den andra sidan som ges i anslutning till utställningen ”Skräck och Skrock - Det ockulta sekelskiftet 1900”. Under höstlovet 28/10-2/ kl 10 & 11. Övriga veckoslut från 25/10 tom december lördag och söndag kl 11.

Fotograf: Erik Lernestål
Hortensia de Tourbillon är en av karaktärerna i dramavisningen "Huset Hellwyls gåta. - En gotisk spökhistoria från den andra sidan som ges i anslutning till utställningen ”Skräck och Skrock - Det ockulta sekelskiftet 1900”. Under höstlovet 28/10-2/ kl 10 & 11. Övriga veckoslut från 25/10 tom december lördag och söndag kl 11