Bild med två uppstoppade hästar som står i stallet.
Foto: Jens Mohr, Hallwylska museet/SHM (CC BY).

Stallet

På 1890-talet fanns det hästar överallt i Stockholm. Militärer, varuleverantörer och privatpersoner använde hästar. Även spårvagnarna drogs av hästar. Av den anledningen fanns det många stall i staden och det var därför naturligt att Hamngatan 4 skulle ha ett.

Stallet och vagnslidret fick sina platser på husets innergård. De två utrymmena markerades i fasaden genom huggna dekorationer: ett hästhuvud och ett vagnshjul. Gården i sig var bred nog för att vagnar skulle kunna vända där.

ARKM.1969-103-0146
Innergården på Hamngatan 4 före 1925. Stallet ligger bakom den välvda dörren till vänster, vagnslidret till höger. Hallwylska museet/SHM (Public Domain).

Arkitekt Clason följde tidens smak och inredningskatalogernas sortiment. Stallet på Hamngatan 4 är inte olikt alla andra stall i förmögna hem på sin tid. Ofta var det storleken på stallet som var den största skillnaden mellan husen. I det Hallwylska huset finns tre spiltor och en box. Boxen var tänkt att användas som karantän om det skulle vara nödvändigt.

Stallet på Hamngatan 4 hade aldrig fler än två hästar samtidigt. De namnskyltar som hänger över spiltorna idag är från olika hästar som makarna von Hallwyl hade de första decennierna.

Den kusk som arbetade på Hamngatan 4 hette Alfred Bergqvist. Han hade en arbetsbänk i selkammaren för skötsel av utrustningen och en bostad på två rum och kök ovanför vagnslidret.

En stol och ett litet bord som det ligger putssaker på. Vid sidan om bordet står ett par kängor med benläder.
Foto: Jens Mohr, Hallwylska museet/SHM (CC BY).

När makarna von Hallwyl köpte en bil, en Fiat, 1908 fick kusken genomgå en kortare utbildning och i stället tjänstgöra som chaufför. I samband med det avvecklade man stallet och gjorde sig av med hästarna. Trots det var Wilhelminas tanke, som vanligt, att bevara stallet som en del av hennes museum.

Virtuellt besök i stallet

Klicka på bilden för att gå en rundtur och utforska stallet.

3D-modell: Erik Lernestål, Hallwylska museet/SHM (CC BY).