Utställningen visas: 31 mars 2023 – 3 september 2023

Servettbrytning på svenska med Joan Sallas

Den världsberömde katalanske vikkonstnären Joan Sallas har återskapat allt från de europeiska hovens till barockens historiska servettbrytningar. Nu visar han upp en bortglömd svensk servettbrytningskonst, genom Knut Erik Venne Höökenbergs bevarade böcker om hushåll och matlagning från 1850-talet. Sallas har bringat liv i 12 modeller som vi nu visar i museets biljardrum.

Höökenberg var mest känd för när han reste runt i Sverige och anordnade fest som underhållning för barn och vuxna. Han gav ut böcker om olika ämnen som till exempel hushåll och matlagning, finsk svart magi, gamla spel och korttrick, hur man organiserar fester, likt blommornas språk, tygfärgning, framtidsförutsägelser och drömtolkning. Han blev hela folkets rolighetsminister, häxmästarens pappa och beskrevs som en gudmodig och upptågsmakare.

I två av Höökenbergs kokböcker ingick ett kapitel med ”Moderna servettbrytningar” där han samlat 12 modeller från sina resor runt landet, med vikanvisningar. Några av dessa mönster gjordes speciellt för franska och svenska kungar, som statussymboler. Men desto fler var till alla gäster runt bordet som uppskattade teman som kärlek, lycka, vänskap och fria tankar.

hallwylska-museet-höökenberg-1920x1080
Bild från en av Giegher (1629) böcker.

Slutligen meddelas konsten att bryta servetter. Under mina resor i landet har det ofta roat mig att härmed biträda de ädla matmödrarna, än för att undervisa, än för att själv lära det smakfulla sätt, varmed de förstå att anordna bordet, i synnerhet vid festliga tillställningar.

Stockholm, oktober 1854 K.E.V. Höökenberg

Praktfullt vikt linne

Joan Sallas är en sann vikvirtuos, som har noggrant undersökt och bemästrat vikkonstens historia och tekniker. Med bankettbordet som dukning strömmar hans expertis och filosofi fram i form av praktfullt, vikt linne.

Joan Sallas viker linne för utställningen Vackert vikt.
Foto: Jens Mohr, Hallwylska museet/SHM.

Inspiration av svensk kulturhistoria

Varje modell bringas till liv av Sallas händer och ger oss en spännande inblick i svensk kulturhistoria. Utställningen visas i biljardrummet på paradvåningen.

Hallwylska-museet-sallas
Penséen. Foto: Joan Sallas.

Om vikkonstnären Joan Sallas

Joan Sallas har vikt servetter åt bland annat drottning av England och kronprinsessparet av Sverige, Victoria och Daniel.

Han är initiativtagare till projektet "Origami mot krigen" i samarbete med bildlärare i Ukraina. Utbildningen av viklärare och historisk forskning om vikkonst är två av de viktigaste punkterna i hans arbete.

Sallas har varit hedersgäst vid ett flertal internationella origamikongresser och 2012 tilldelats han ”Pris för bevarandet av det europeiska kulturarvet” av den europeiska kulturstiftelsen "Pro Europa", vars ordförande är I. K. H. Prins av Danmark. 2022 fick han även the David Lister Award av the British Origami Society.

En detalj från en vikt servett.
Foto: Jens Mohr, Hallwylska museet/SHM.

Program kopplat till utställningen

Vässa dig in för sommarens bjudningar och prova på servettbrytningens olika veck och vikningar! Ta chansen att handledas av Joan Sallas, en av världens mest kända experter och mästare i denna speciella och lite bortglömda konstart.

Workshop: Vackert vikt med Joan Sallas

Workshop: Beautifully folded with Joan Sallas

Lecture: Joan Sallas and folding napkins

A lecture about Höökeberg, and the remarkably unknown models of folding napkins he collected during his life in 1900th century Sweden.

About the lecture and tickets

Ett dukat bord med servetter och gulddetaljer.

Samtidigt i matsalen: Dukat för fest!

Vid sidan om utställningen i biljardrummet, visas i matsalen ett spektakulärt dukat bord för en storslagen fest! Glas, bestick och de brännförgyllda bordsplatåerna har plockats fram och putsats skinande rena för att vackert samsas med allt från menyer till vapenservisen och servettbrytningar.

Kring sekelskiftet 1900 hölls många storslagna middagar i den praktfulla matsalen i Hallwylska palatset. Nu har museet återskapat denna vackra dukning med originalföremål ur samlingarna.

Under den tidiga våren var det vanligt att paret von Hallwyl höll ett par större formella middagsbjudningar med upp till tio rätter, som planerades in i minsta detalj från menyn till bordsplaceringen. Bordet smyckades med en bordsplatå som är ett franskt empirearbete från 1800-talet, blomarrangemang, marmorfrukter, konversationspjäser och konfekt. I borddukningen ingår vackra servettbrytningar, damernas servetter har formats till solfjädrar och herrarnas servettbrytning är ”kopplade gevär”.

Bra att känna till inför besöket:

• Pris: 120 kronor för vuxna. Fri entré för barn och unga upp till 18 år.
  • Tillgänglighet: För att besöka utställningen behöver du gå upp för ett antal trappor. Det finns ingen hiss i museet.
  • Garderob: Det finns skåp i entrén till museet, där du kan låsa in dina ytterkläder.

Planera ditt besök

Joan Sallas utställning har skapats med stöd av spanska ambassaden:

Håll koll på vad som händer!

Bli först med att veta vad som händer på museet.

Programvisning med Azmara Nigusse.