1. Start
  2. Ur smyckesamlarens skrin – Pressvisning 18/9 i Hallwylska museet

Ur smyckesamlarens skrin – Pressvisning 18/9 i Hallwylska museet

Vapenrummet på paradvåningen går inte att känna igen i höst. Rummet innanför Wilhelminas arbetsrum påminner mer om ett smyckeskrin – en privatsamlares 140 smycken – från olika håll i världen i skilda material. Urvalet speglar samlingens bredd i tid och rum, användningsområde, material och inte minst teknik. Samlarens otroliga hänförelse för själva hantverket går också som en röd tråd i samlandet.

Vapenrummet på paradvåningen i det Hallwylska palatset går inte att känna igen i höst. Rummet innanför Wilhelmina von Hallwyls arbetsrum påminner mer om ett smyckeskrin – en privatsamlares 140 smycken, smycken från olika delar av världen i skilda material. Urvalet speglar samlingens bredd i tid och rum, användningsområde och material, och inte minst tekniken. Samlarens otroliga hänförelse för själva hantverket går också som en röd tråd i samlandet.



Ädelmetaller, pärlor, ädelstenar och organiska material har bearbetats och formats av guldsmedens verktyg under årtusenden. Vissa tekniker, material och formspråk lever vidare och återanvänds, andra försvinner.



Kamén – en samling i samlingen
Kamén är ständigt aktuell och är ett samlingsnamn för en teknik som framförallt används för smycken och konstobjekt. Dess populäritet har varierat under historiens gång. Motiven skiftar, avspeglar sin egen samtid, men antikens ideal och formspråk är ändå närvarande.



Pärlan
En tidlös symbol för skönhet har burits genom århundranden runtom i hela världen. I slutet av 1800-talet startade pärlodlingar i successivt större skala. Idag har priserna på äkta pärlor skjutit i höjden och har återigen fått en plats i samlares kuriosakabinett.

En del smycken förvaras i originaletui, andra föremål förvaras i smyckesskrin, askar och påsar av olika slag. Äldre etuier har en glans och berättar ofta om föremålets ursprung. Juvelerarens namn är tryckt på fodret, kanske en tidigare ägare lämnat en lapp.   

Utställningen ger tillsammans med texthäftet en inblick i hur smycken till stor del följer modets/ stilhistoriens växlingar. Det kan både verka som en kraft och som en motkraft för samlandet.  

Välkommen till pressvisning  torsdag den 18 september kl 10.00!
Plats: Hallwylska museet, Hamngatan 4  Vi bjuder på förmiddagskaffeAnmäl dig till pressvisningen: press@lsh.se, tel 08 402 30 15

Ur smyckesamlarens skrin öppnar den 19 september och visas i Hallwylska museets vapenrum fram till den 23 november. Den är en del av en serie utställningar som går under namnet Samlares samlingar.



I anslutning till utställningen ges två föreläsningar  och en tesalong i Hallwylska museet 

Tesalong - Att bära och samla smycken
En tesalong som bjuder på en visning med fokus på smycken. Vilket förhållande hade Wilhelmina von Hallwyl till smycken, till vardags och till fest? Vi gör en djupdykning i silverrummet och ser på smycken i olika material och tekniker. I andra halvan av visningen ligger fokus på en annan samlare då vi tittar närmare på utställningen Ur smyckesamlarens skrin. Vi avslutar samtalet i palatsköket med te och scones.  Med Lina Håkansson, producent för utställningen. 24/9  kl 13 

Ädelstenarna och deras magi
En berättelse om smycken från äldre och nyare tid och dess goda inverkan på bärarna. Föredrag med Antikrundans välkände smyckesexpert Lars-Yngve Johansson.  1/10  kl 17.30

Ur Wilhelminas smyckeskrin
I ett av palatsets rum finns Wilhelmina von Hallwyls samling av smycken. Vi finner kaméer, pärlor och korall, men också smycken av tänder och hår. Samlingen ger oss en inblick i hur en överklasskvinna vid sekelskiftet 1900 förvärvade sina smycken. Vem gav henne vad? Och vad köpte hon själv? Vi gör också en djupdykning i föremålen. Vad kan smyckena berätta för oss?  Föredrag med Lina Håkansson, museipedagog och producent för utställningen. 8/10 kl 17.30


Ur smyckesamlarens skrin – Pressvisning 18/9 i Hallwylska museet

Kaméer - baksidan

Fotograf: Jens Mohr
Baksidan av två kaméer. Små detaljer kan avslöja ursprunget. Hur ser baksidan ut, vad för sorts metall är infattningen tillverkad i, hur ser formgivningen ut, med vilken teknik har guldsmeden arbetat och hur gammal den är.

Ring med antik grön sten - intaglio

Fotograf: Jens Mohr
En ring från 1700-talet med en antik grön sten, möjligen smaragd, en intaglio – som lossat. Intaglion är stor som en lillfingernagel. En intaglio har ett konkavt mönster, för framförallt dekor i sten och glas, denna är en äldre teknik som var föregångare till kamén.

Intaglio - en grön sten

Fotograf: Jens Mohr
Den lossade antika intaglion, stenen, från 1700-talsringen. En intaglio har ett konkavt mönster, för framförallt dekor i sten och glas, denna är en äldre teknik som var föregångare till kamén

Halsband troligen ett sk suffragetthalsband

Fotograf: Jens Mohr
Halsband som troligen är ett sk suffragetthalsband i silver och strass från 1900-talets början. Liknande halsband bars av suffragetterna för att visa sin politiska ståndpunkt och tillhörighet. Inom vissa grupper av suffragettrörelsen symboliserade den gröna färgen hopp, lila färgen värdighet och den vita renhet. Liknande smycken har i efterhand benämnts som suffragettsmycken.

Två broscher i form av skalbaggar från 1890-talet

Till vänster är en krysopras med rosenstenar, rubiner, peridot och brillianter, 1890-tal Den andra i karbunkel, en viss sorts röd sten, pärla, rubiner och rosenstenar . 1890-tal

En "monsterring"

Fotograf: Jens Mohr
Monsterringen – kallas så eftersom den ser ut som ett öga. En äldre rubin, men med senare infattning, ett modernt arbete från 2000-talet.

Brosch

Fotograf: Jens Mohr
Brosch i form av en lejonklo och ett lejonhuvud. Tillverkad i silver och en äkta lejonklo.

Askar med knappar

Fotograf: Jens Mohr
Ask med knappar, troligen 1700-tal i strass eller paste – fasettslipat glas med folierad baksida, som utvecklades på 1720-talet och används än idag.

Brosch och ring – 1700-tal.

Fotograf: Jens Mohr
En brosch i paste eller som tekniken kallas i Sverige, strass. Tekniken med fasettslipat glas med folierad baksida utvecklades på 1720-talet. Används än idag. Ringen är också från 1700-talet och tillverkad i emalj och guld.

Smyckeskrin

Fotograf: Jens Mohr
Flera smycken i samlingen har ett originaletui, andra förvaras i smyckeskrin, askar och påsar av olika slag. Äldre etuier har en glans och berättar ofta om smyckenas ursprung. Denna samling är från 1700-talet och framåt.

Kamé

Fotograf: Jens Mohr
En brosch, en gulbeige lavakamé, i övrigt guld. Föreställande en kvinna med en fågel. Franskt arbete från 1850-talet. Kamén är ett samlingsnamn för ett reliefmönster av tredimensionell karaktär, i olika färgskift som framförallt använts inom smycketillverkningen.

Kamésamling

Fotograf: Jens Mohr
Kaméer i skilda material, korall, lava och sten. En skulptural kamé visar på stor hantverksskicklighet, konsthantverket har varit känt i flera tusen år. Små detaljer kan avslöja ursprunget. Hur ser baksidan ut, vad för sorts metall är infattningen tillverkad i, hur ser formgivningen ut, med vilken teknik har guldsmeden arbetat.