24 april 2015 – 7 juni 2015

Signerat:

Signe von der Esch

Signe von der Esch, barnbarnsbarn till Wilhelmina von Hallwyl, är främst porträttmålare. Hon har porträtterat flera kända ansikten inom näringsliv och societet. Hennes porträtt visades på paradvåningen i Hallwylska museet.

Von der Esch porträtt samsades med de Hallwylska släktporträtten som kom till Stockholm år 1893. Walther von Hallwyl ärvde dem efter sin mor. I samband med att paret bestämde att skänka huset till den svenska staten valde makarna att släktporträtten skulle återbördas till Schweiz. Då fick Julius Kronberg, en av det sena 1800-talets mest kända konstnärer, i uppdrag att kopiera de 51 porträtten. Originalen finns på Landesmuseum i Zürich.

Familjeporträtt

Signe von der Esch har målat ett flertal porträtt av sina barnbarn. Här placerade i vardagssalongen. De hänger i anslutning till Wilhelmina von Hallwyls barnbarns barn, beställda av paret von Hallwyl.

Hallwylska-museet-utställning-signe von der esch-1920x1080

De som har önskat att bli avporträtterade av mig har tagit direkt kontakt. Ibland har jag under en period bott hemma hos beställaren. Det är en speciell situation och man lär verkligen känna den som ska avporträtteras.

– Signe von der Esch

Kungabarnen

Kronprinsessan Victoria, Prins Carl Philip, Prinsessan Madeleine, 2001. Utförd på beställning av Hans Majestät som gåva till Drottningen med anledning av parets 25-årsjubileum. Oljemålningen visades i Vapenrummet.

hallwylska-museet-kungabarnen-3
Foto: Hallwylska museet, Jens Mohr/SHM (Public Domain).