1. Start
  2. Pressbilder

Pressbilder

Välkommen att ladda ner bilder för publicering. De flesta bilder på föremål från samlingarna är licensierade med CC BY vilket innebär att de är fria att använda, under förutsättning att upphovsman och/eller Hallwylska museet anges i samband med bildens publicering.

Ladda ner bilder

Välj under respektive bild vilken bildstorlek du vill ladda ner. När du klickar på vald storlek kommer bilden öppnas i ett nytt fönster, för att ladda ner bilden behöver därefter högerklicka. Välj sedan "ladda ner bild" och spara ner bilden där du önskar.

Frågor om pressbilder

Om du inte hittar en pressbild som du söker kan du kontakta pressansvarig på: anna.glowacki@shm.se

Frågor om föremålsbilder

Om du har frågor om föremålsbilder kan du mejla till bilder@shm.se.

Teknisk support

Har du problem med att ladda ner en bild? Kontakta supporten på: webb@hallwylskamuseet.se

En ”snubbelklänning” i Paul Poirets stil tillverkad för Ellen von Hallwyl hos Au Royal Quartier i Paris, ca 1915

Fotograf: Jens Mohr
Familjen von Hallwyls ”rikedom” medförde att familjen hade större möjligheter än andra att resa utomlands. Därför finns internationella inslag i dräktsamlingen. . Döttrarnas dräkter skänktes till museet efter deras död. Dessa har därför inte varit föremål för samma urval som föräldrarnas kläder. Det har släktingar och museitjänstemän gjort i modern tid.

Rosa klänning - Ellen Roosval på 1930-talet

Greveparets döttrar var sinsemellan mycket olika. Dessa olikheter syns tydligt i deras ensembler. Mellandottern Ellen var den konstnärliga rebellen, hennes kläder är mer utstuderade. Döttrarnas dräkter skänktes till museet efter deras död. Dessa har därför inte varit föremål för samma urval som föräldrarnas kläder. Det har släktingar och museitjänstemän gjort i modern tid.

Detalj av svart klänning som Ellen Roosval bar på 1940-talet.

Fotograf: Jens Mohr
Greveparets döttrar var sinsemellan mycket olika. Dessa olikheter syns tydligt i deras ensembler. Mellandottern Ellen var den konstnärliga rebellen, hennes kläder är mer utstuderade. Döttrarnas dräkter skänktes till museet efter deras död. Dessa har därför inte varit föremål för samma urval som föräldrarnas kläder. Det har släktingar och museitjänstemän gjort i modern tid.

Tre skor ur Ebba von Eckermanns garderob.

Fotograf: Jens Mohr
Greveparets döttrar var sinsemellan mycket olika. Storasyster Ebba var den duktiga med läshuvud och politiska intressen, hennes klädedräkt är mer konventionella. Döttrarnas dräkter skänktes till museet efter deras död. Dessa har därför inte varit föremål för samma urval som föräldrarnas kläder. Det har släktingar och museitjänstemän gjort i modern tid.

Walther von Halwyls tropikkostym.

Fotograf: Jens Mohr
De flesta av hans efterlämnade kläder kommer nästan alla från Fr Kaedings efterträdare, senare Zittorin & Lundvik. Inför makarnas orientresa år 1900 lät han tillverka en enradig kavajkostym i gulvit cheviot.

Grön aftonväska till Ebba von Eckermans gröna klänning, 1950-tal.

Fotograf: Jens Mohr
Greveparets döttrar var sinsemellan mycket olika. Dessa olikheter syns tydligt i deras ensembler Storasyster Ebba var den duktiga med läshuvud och politiska intressen, hennes klädedräkt är mer konventionella. Döttrarnas dräkter skänktes till museet efter deras död. Dessa har därför inte varit föremål för samma urval som föräldrarnas kläder.

Walther von Hallwyls frack

Fotograf: Jens Mohr
Walther von Hallwyls frack med Nordstjjärne- och Johanniterordens halstecken och kraschaner plus gradband VIII:e graden inom Frimurare Orden. Önskan att klä sig prydligt och moderiktigt verkar ha följt Walther von Hallwyl genom åren. Den stora skillnaden var ekonomin –som ung en privilegierad inte vidare förmögen samhällsklass, när han dog var han en av Sveriges rikaste män

Walther von Hallwyls reseur i stål.

Fotograf: Jens Mohr
Önskan att klä sig prydligt och moderiktigt verkar ha följt Walther von Hallwyl genom åren. Den stora skillnaden var ekonomin – som ung, ur en privilegierad inte vidare förmögen samhällsklass, när han dog var han en av Sveriges rikaste män.

Kuskens livré

Fotograf: Jens Mohr
Familjens kusk hade till skillnad från de övriga manliga tjänarna endast en arbetsuniform Kusken var klädd i en förhållandevis ålderdomlig kostym med rötter i 1800-talets mitt. Den bestod av bonjour, väst, spetsbyxor, hög hatt och blankpolerade stövlar i svart kalvskinn. Den bevarade kostymen från 1907 kostade 95 kr

Omslaget till Ett sekel av dräkt och mode, ur den Hallwylska samlingen

Fotograf: Jens Mohr
Publikationen är ett samarbete mellan doktorander och lektorer på Centrum för modevetenskap och personal knutna Hallwylska museet.

Market Scene

Konstnär: Pieter Aertsen År: 1569

Vackert vikt

Fotograf: Jens Mohr
Bordsbrunnar användes redan under senmedeltiden till att tvätta händerna under måltiden. Under 1500- och 1600-talen användes utvecklades de till enbart dekorativa element, med t ex levande vattendjur , porlande vin el med parfymerat vatten. Lejonet och gripen skyddar vattnet som symboliserar livet. Obeliskerna symboliserar tidens gång.

Vackert vikt

Fotograf: Jens Mohr
Rikt illustrerade handböcker skrevs i ämnet. De är fortfarande de viktigaste källorna för studier av äldre bordskultur. En särskilt imponerande manifestation finns i form av olika djur, här en sköldpadda

Vackert vikt

Fotograf: Jens Mohr
I delar av Europa nådde servettbrytningskonsten sin höjdpunkt under barocken. Under denna tid utvecklades bordet till en estetisk upplevelse.