Pressbilder
Välkommen att ladda ner bilder för publicering. De flesta bilder på föremål från samlingarna är licensierade med CC BY vilket innebär att de är fria att använda, under förutsättning att upphovsman och/eller Hallwylska museet anges i samband med bildens publicering.
Ladda ner bilder
Välj under respektive bild vilken bildstorlek du vill ladda ner. När du klickar på vald storlek kommer bilden öppnas i ett nytt fönster, för att ladda ner bilden behöver därefter högerklicka. Välj sedan "ladda ner bild" och spara ner bilden där du önskar.
Frågor om pressbilder
Om du inte hittar en pressbild som du söker kan du kontakta pressansvarig på: anna.glowacki@shm.se
Frågor om föremålsbilder
Om du har frågor om föremålsbilder kan du mejla till bilder@shm.se.
Teknisk support
Har du problem med att ladda ner en bild? Kontakta supporten på: webb@hallwylskamuseet.se
Dräkter från Downton, Herrskap och tjänstefolk i fakta och fiktion
Tesalonger i Hallwylska palatset - En tidsresa 100 år tillbaka i tiden
Unik dräktsamling i ny modebok - Ett sekel av dräkt och mode, ur den Hallwylska samlingen
Walther von Hallwyls regn- och automobilrock tillverkad 1895 av L Regensburg i Berlin
Fotograf: Jens Mohr
Det framgår att Walter von Hallwyl gärna åkte bil och gärna satt fram i den mer oskyddade delen, förmodligen för att känna fartvinden.
Irma von Geijers dräkt med genombrutet blommönster och plisserad kjol, 1920-tal.
Greveparets döttrar var sinsemellan mycket olika. Dessa olikheter syns tydligt i deras ensembler. Den yngsta systern Irma hade en älsklig och social karaktär, hennes ensembler var mer glamourösa. Döttrarnas dräkter skänktes till museet efter deras död. Dessa har därför inte varit föremål för samma urval som föräldrarnas kläder. Det har släktingar och museitjänstemän gjort i modern tid.
Wilhelmina von Hallwyls klänning i mörkröd sammet och chantillyspets
Fotograf: Jens Mohr
Den är tillverkad av Augusta Lundin 1866. Hon har på sig denna klänning på porträttet, målad 1985 av Julius Kronberg, i museets rökrum. Wilhelmina von Hallwyl samlade mycket medvetet dräktsamlingen för eftervärlden
En ”snubbelklänning” i Paul Poirets stil tillverkad för Ellen von Hallwyl hos Au Royal Quartier i Paris, ca 1915
Fotograf: Jens Mohr
Familjen von Hallwyls ”rikedom” medförde att familjen hade större möjligheter än andra att resa utomlands. Därför finns internationella inslag i dräktsamlingen. . Döttrarnas dräkter skänktes till museet efter deras död. Dessa har därför inte varit föremål för samma urval som föräldrarnas kläder. Det har släktingar och museitjänstemän gjort i modern tid.
Rosa klänning - Ellen Roosval på 1930-talet
Greveparets döttrar var sinsemellan mycket olika. Dessa olikheter syns tydligt i deras ensembler. Mellandottern Ellen var den konstnärliga rebellen, hennes kläder är mer utstuderade. Döttrarnas dräkter skänktes till museet efter deras död. Dessa har därför inte varit föremål för samma urval som föräldrarnas kläder. Det har släktingar och museitjänstemän gjort i modern tid.
Detalj av svart klänning som Ellen Roosval bar på 1940-talet.
Fotograf: Jens Mohr
Greveparets döttrar var sinsemellan mycket olika. Dessa olikheter syns tydligt i deras ensembler. Mellandottern Ellen var den konstnärliga rebellen, hennes kläder är mer utstuderade. Döttrarnas dräkter skänktes till museet efter deras död. Dessa har därför inte varit föremål för samma urval som föräldrarnas kläder. Det har släktingar och museitjänstemän gjort i modern tid.
Tre skor ur Ebba von Eckermanns garderob.
Fotograf: Jens Mohr
Greveparets döttrar var sinsemellan mycket olika. Storasyster Ebba var den duktiga med läshuvud och politiska intressen, hennes klädedräkt är mer konventionella. Döttrarnas dräkter skänktes till museet efter deras död. Dessa har därför inte varit föremål för samma urval som föräldrarnas kläder. Det har släktingar och museitjänstemän gjort i modern tid.
Walther von Halwyls tropikkostym.
Fotograf: Jens Mohr
De flesta av hans efterlämnade kläder kommer nästan alla från Fr Kaedings efterträdare, senare Zittorin & Lundvik. Inför makarnas orientresa år 1900 lät han tillverka en enradig kavajkostym i gulvit cheviot.
Grön aftonväska till Ebba von Eckermans gröna klänning, 1950-tal.
Fotograf: Jens Mohr
Greveparets döttrar var sinsemellan mycket olika. Dessa olikheter syns tydligt i deras ensembler Storasyster Ebba var den duktiga med läshuvud och politiska intressen, hennes klädedräkt är mer konventionella. Döttrarnas dräkter skänktes till museet efter deras död. Dessa har därför inte varit föremål för samma urval som föräldrarnas kläder.
Walther von Hallwyls frack
Fotograf: Jens Mohr
Walther von Hallwyls frack med Nordstjjärne- och Johanniterordens halstecken och kraschaner plus gradband VIII:e graden inom Frimurare Orden. Önskan att klä sig prydligt och moderiktigt verkar ha följt Walther von Hallwyl genom åren. Den stora skillnaden var ekonomin –som ung en privilegierad inte vidare förmögen samhällsklass, när han dog var han en av Sveriges rikaste män