1. Start
  2. Pressbilder

Pressbilder

Välkommen att ladda ner bilder för publicering. De flesta bilder på föremål från samlingarna är licensierade med CC BY vilket innebär att de är fria att använda, under förutsättning att upphovsman och/eller Hallwylska museet anges i samband med bildens publicering.

Ladda ner bilder

Välj under respektive bild vilken bildstorlek du vill ladda ner. När du klickar på vald storlek kommer bilden öppnas i ett nytt fönster, för att ladda ner bilden behöver därefter högerklicka. Välj sedan "ladda ner bild" och spara ner bilden där du önskar.

Frågor om pressbilder

Om du inte hittar en pressbild som du söker kan du kontakta pressansvarig på: anna.glowacki@shm.se

Frågor om föremålsbilder

Om du har frågor om föremålsbilder kan du mejla till bilder@shm.se.

Teknisk support

Har du problem med att ladda ner en bild? Kontakta supporten på: webb@hallwylskamuseet.se

Stora salongen

Fotograf: Ingalill Snitt
Både möbler och fast inredning i stora salongen visar att arkitekten inspirerats av den Tessinska guldbarocken i Stockholms slott. Wilhelmina kallade rummet för sitt eget Klondyke! Flygeln kommer från Steinway & Sons i New York. Clason fick i uppdrag att rita ett nytt fodral i stil med salongens inredning. Resultatet blev ett påkostat fodral med rutfanér och intarsia i olika träslag.

Hallwylska palatset – ny rikt illustrerad bok ges ut 16 maj.

Plafondmålning Perseus befriar Andromeda

Fotograf: Ingalill Snitt
I vardagssalongen finns plafondmålningen Perseus befriar Andromeda av Julius Kronberg 1918. Julius Kronberg, 1850 - 1921, tillhörde en av de mer framstående svenska konstnärerna från perioden 1870-1920.. Kronberg har dekorerat många kända byggnader i Stockholm.

Fontängruppen ”Neptunus”

Fotograf: Ingalill Snitt
1896 beställdes en fontängrupp till gården av skulptören Gusten Lindberg. Konstverket visar havsguden Neptunus, omgiven av gudinnor. Han står på en stor mussla och styr tre galopperande hästar, Det levererades tre år senare gjuten i brons hos Otto Meyer & Komp. Gusten Lindberg tillhörde den s.k. opponentrörelsen som motsatte sig Konstakademien.

Stora salongen

Fotograf: Ingalill Snitt
Både möbler och fast inredning i stora salongen visar att arkitekten inspirerats av den Tessinska guldbarocken i Stockholms slott. Wilhelmina kallade rummet för sitt eget Klondyke! Flygeln kommer från Steinway & Sons i New York. Clason fick i uppdrag att rita ett nytt fodral i stil med salongens inredning. Resultatet blev ett påkostat fodral med rutfanér och intarsia i olika träslag.

Stora salongen

Fotograf: ingalill Snitt
Det pampigaste rummet i palatset är Stora salongen. I blickfång på fönsterväggen mot Hamngatan syns en öppen spis i belgisk marmor. Över den finns en oval marmorrelief, av vit italiensk Carraramarmor. Reliefen visar Prometheus som ger människorna elden. Alla relieferna är skulpterade av Gusten Lindberg på beställning av Wilhelmina von Hallwyl.

Vardagssalongen

Fotograf: Ingalill Snitt
Vardagssalongen, som har ett stort fönsterparti och balkong mot innergården, användes av Wilhelmina som arbetsrum. Här tog hon även emot visiter. I det Hallwylska hemmet fanns inga bestämda mottagningstider men visiter skulle helst föranmälas per telefon eller påannonserade betjänten besöket med ett visitkort. Wilhelmina satt alltid vid kortändan av bordet mitt i rummet..

Fasad på innergården

Fotograf: ingalill Snitt
Fasad på innergården med fönsterparti och balkong mot vardagssalongen. Salongen var Wilhelminas arbetsrum och där hon även tog emot visiter.

Palatsköket

Fotograf: ingalill Snitt
Köket, som till hälften ligger under marknivå, var mycket modernt för sin tid. Redan tio år efter inflyttningen 1898 renoverades det och ersattes med kalkstensplattor, väggar med bröstpanel av ek och stora vita kakelplattor. Även taket kaklades med samma vita kakelplattor. Skafferiet fick ett inbyggt isskåp. 1929 inköptes två elektriska kylskåp.

Golvur i köket

Fotograf: ingalill Snitt
Golvur i köket är en sk Dalklocka, med urverk och foder från 1800-talets förra hälft. Urverket är tillverkat i Dalarna medan fodralet troligen är gjort i Ångermanland. Inköpt 1898 från en antikhandlare i Stockholm.

Egoismen

Fotograf: Ingalill Snitt
Denna bronsskulptur på piedestal är ett verk av parets mellandotter, Ellen Roosval, från 1920. Den symboliserar egoismens stora inflytande på den mänskliga rättvisan. Skulpturen står i tavelgalleriet i palatsets vindsvåning som Wilhelmina von Hallwyl lät inreda för att få plats med den växande samlingen av holländskt och flamländskt måleri

Sängkammaren

Fotograf: Ingalill Snitt
Sängarna, som är av samma modell som i gästrummen, är placerade i en grund alkov med omgivande garderober med insvängda dörrar. Möbleringen följer samma schema som i gästrummen, dvs. nytillverkade tvättbord, rakspeglar, schweiziska sittmöbler och svenska byråer från 1700-talets andra hälft. På väggarna syns väggtapeter målade på duk som föreställer romantiska flodlandskap på mytologiska teman.

Ett av de fem gästrummen

Fotograf: Ingalill Snitt
Gästrummen ligger i fil med fönster mot Hamngatan. Varje rum har en dörr till korridoren som går mellan gästrummen och sängkammaren plus en dörr till intilliggande gästrum, som gör att de kan kombineras i sviter. Inredningen är lika i varje rum I gästrummen förvaras också merparten av den samling av svenskt måleri som Wilhelmina ärvde av sina föräldrar och som de samlat under 1840-80-talen

Sveriges kulturskatter på nätet - 40 000 bilder för fri nedladdning!

Sportlovskul i Hallwylska museet - en tidsresa 100 år tillbaka i tiden