1. Start
  2. Pressbilder

Pressbilder

Välkommen att ladda ner bilder för publicering. De flesta bilder på föremål från samlingarna är licensierade med CC BY vilket innebär att de är fria att använda, under förutsättning att upphovsman och/eller Hallwylska museet anges i samband med bildens publicering.

Ladda ner bilder

Välj under respektive bild vilken bildstorlek du vill ladda ner. När du klickar på vald storlek kommer bilden öppnas i ett nytt fönster, för att ladda ner bilden behöver därefter högerklicka. Välj sedan "ladda ner bild" och spara ner bilden där du önskar.

Frågor om pressbilder

Om du inte hittar en pressbild som du söker kan du kontakta pressansvarig på: anna.glowacki@shm.se

Frågor om föremålsbilder

Om du har frågor om föremålsbilder kan du mejla till bilder@shm.se.

Teknisk support

Har du problem med att ladda ner en bild? Kontakta supporten på: webb@hallwylskamuseet.se

Ellen Key

Fotograf: Erik Lernestål
Ellen Key, verk i böjt stål av konstnären Mattias Liljeqvist. Det finns i ett fönster på Ellen Keys Strand.

Halwyleen – höstlovskul i Hallwylska museet

Fotograf: Erik Lernestål
Fröken Sträng, en av karaktärerna i Hallwyleenvisningarna under höstlovsveckan

Halwyleen – höstlovskul i Hallwylska museet

Vid dessa visningar är palatset mer en kuliss. Det är en ”småkuslig” historia där vi går runt i huset och stöter på några mystiska, lite lätt obehagliga typer.

Henriette Fortuny klädd i pompejansk dräkt och Knossossjal

Fotograf: ©Claudio Franzini
Henriette Fortuny klädd i pompejansk dräkt och Knossossjal, inspirerad av den minoiska kulturen. Fortunys första riktiga plagg för kvinnor bestod av vida, nästan heltäckande sidenslöjor. Slöjorna var inspirerade av de grekiska Tanagrafigurerna och tygtrycken hade kretensiska och minoiska motiv. De kallades för Knossossjalar. Användes av tidens avantgardistiska kvinnor. Tempera på pannå

Visning av textilier i Palazzo Pesaro degli Orfei, 1915.

Fotograf: ©FMCV – Archivio Museo Fortuny
Fortunys konstnärliga strävan på textilområdet kännetecknades av fyra viktiga huvudkomponenter: en nybearbetning av antiken, en stilisering av ikonografiska motiv, en interaktion mellan färgpigment och till sist ”kamouflage-effekten”, genom att tillämpa ett trycksystem som saknar de mekaniska delar som ger tyget ett enformigt och hårt utseende.

Delphosklänning

Fotograf: ©Jean –Pierre Gabriel
1909 registrerade Fortuny patentet för plisserat sidentyg i Paris. Tyget skapades med en apparat, hans egen uppfinning, som ledde till kreationen, grekiskinspirerad kvinnodräkt i siden, Delphos. Idén till modellen kom från hans partner Henriette. Modellen markerar startpunkt för Fortunys internationella framgångar i mode. Dräktens namn kommer från plisseringen hos Aurigatunikan från Delphos.

Delphosklänning

Fotograf: Museo Fortuny
Det klädesplagg som gjorde Mariano Fortuny känd internationellt var den mytiska klänningen Delphos, med inspiration från antiken – mer specifikt från den joniska bronschitongen på Körsvennen i Delfi – som liknar en åtsmitande mantel som smidigt anpassar sig till den kvinnliga kroppens former, formar dem och visar upp dem utan någon falsk blygsamhet - en stor nymodighet vid denna tid.

Nils Dardels målning ”Drömmar och Fantasier” från 1922

Fotograf: Jens Mohr
Målningen visar de tre döttrarna von Hallwyl* i klänningar som förefaller vara designade av Mariano Fortuny eller av någon samtida efterföljare. Just dessa klänningar fick Ingalill Jansson, producent för utställningen, att associera till Fortunys skapelser och ta initiativ till utställningen. * Ebba - gift von Eckermann, Ellen - gift de Maré och Roosval, Margit - gift von Geijer

Delphosklänning

Fotograf: ©Jean –Pierre Gabriel
Delphosklänningen är mycket enkel, utgörs av fyra hopsydda rektangulära tygstycken, som 1919 utökades till fem. Den är ett utmärkt exempel på Fortunys karaktäristiska kännetecken: måttfullhet och elegans. Den saknar nästan helt utsmyckningar, endast bältesliknande dekorerade band som fästes runt några av dessa klädesplagg, liksom silkessnören med flerfärgade strimmor av glaspärlor från Murano.

Mönsterdesign

Fotograf: ©Paolo Utimpergher
Med åren utvecklade Fortuny sin tryckteknik, bl a att kontinuerligt trycka på tygets yta utan avbrott. Tryckt bomullssammet, efter 1909.

Mönsterprov

Fotograf: ©Claudio Franzin
Fortuny arbetade med färgpigmenten för tygtryck och breddade de befintliga färgskalorna och lade till exotiska färger från organiska material. Han studerade och utforskade gamla receptsamlingar och manualer för de olika färgämnenas bearbetning och blandning. Tryckt mönsterprov på taftsiden,efter 1907.

Mönster - Fortuny

Fotograf: ©Paolo Utimpergher
Mönsterdesign, blyerts och tusch på bomullstyg, efter 1907

Fortunys palats i Venedig - Palazzo Pesaro degli Orfei,1917

Fotograf: ©FMCV – Archivio Museo Fortuny
Ett ståtligt gotiskt palats på Campo San Benego i Venedig. Redan under 1900-talets första år installerade Fortuny sig i palatset, först på vindsvåningen med konstnärsateljé och laboratorium. Det blev senare bostad. I bottenvåningen inreds en butik. Fortuny öppnade butiker i flera storstäder , bl a New York och Paris.Idag är palatset ett museum som tillägnas Mariano Fortuny. Glasnegativ.

Varumärket Mariano Fortuny

Fotograf: ©Claudio Franzini
Mariano Fortunys arbeten väckte stor uppmärksamhet under 1900-talets första år. Hans nyskapande tygtryck med historiska motiv gav honom rykte om sig som den viktigaste aktören inom tygindustrin. Hans framsynta användning av exklusiva patent medförde att han låg i framkant inom tygtryck under flera år framöver.

Självporträtt från 1947, två år före sin död.

Fotograf: ©Claudio Franzini
Efter andra världskriget öppnades Fortunys fabrik åter. Ändrade levnadsförhållanden orsakade av kriget, tillsammans med marknadens långsamma återhämtning och Fortunys sviktande hälsotillstånd medförde att produktionen inte kom igång som tidigare. Mariano Fortuny dog i sin venetianska bostad 1949. Hans kropp lindades in i en särk enligt den spanska traditionen. Tempera på kartong.