Pressbilder
Välkommen att ladda ner bilder för publicering. De flesta bilder på föremål från samlingarna är licensierade med CC BY vilket innebär att de är fria att använda, under förutsättning att upphovsman och/eller Hallwylska museet anges i samband med bildens publicering.
Ladda ner bilder
Välj under respektive bild vilken bildstorlek du vill ladda ner. När du klickar på vald storlek kommer bilden öppnas i ett nytt fönster, för att ladda ner bilden behöver därefter högerklicka. Välj sedan "ladda ner bild" och spara ner bilden där du önskar.
Frågor om pressbilder
Om du inte hittar en pressbild som du söker kan du kontakta pressansvarig på: anna.glowacki@shm.se
Frågor om föremålsbilder
Om du har frågor om föremålsbilder kan du mejla till bilder@shm.se.
Teknisk support
Har du problem med att ladda ner en bild? Kontakta supporten på: webb@hallwylskamuseet.se
Skönhet för alla i nytt ljus
Fotograf: Erik Lernestål
Ellen Keys bok ”Skönhet för alla” blev ett rättesnöre för de nya idealen vid sekelskiftet 1900. Hon är både praktisk och teoretisk i sin vision. I utställningen ges exempel på hur idéerna tog sig uttryck i hennes hem Strand, vid Vätterns östra strand.
Skönhet för alla i nytt ljus
Fotograf: Erik Lernestål
Ellen Key förverkligar sina idéer i sitt hem, Strand, vid Vätterns östra strand. Hon flyttade in 1910.
Carl Larssons konstnärsmaterial
Fotograf: Erik Lernestål
Akvarellfärger i låda, färgtuber och penslar. Carl Larsson-gården. Konstnärsparet Karin och Carl Larsson skapade, tillsammans med Ellen Key, ett modernt inredningsideal så som vi vi alltjämt uppfattar det idag.
Skönhet för alla i nytt ljus
Fotograf: Erik Lernestål
Ellen Key förverkligar sina idéer i sitt hem, Strand, vid Vätterns östra strand. Hon flyttade in 1910.
Porträtt av Ellen Key av Hanna Pauli
Fotograf: Per Myrehed
Ellen Karolina Sofia Key föddes i december 1849 i Gladhammars socken utanför Västervik. Hon dog i april 1926 i sitt hem, Strand ,på sydsluttningen av Omberg vid Vättern östra strand. Porträtt av Ellen Key av konstnären Hanna Hirsch Pauli. Tillhör Norrköpings Konstmuseum
Ellen Key
Fotograf: Erik Lernestål
Ellen Key, verk i böjt stål av konstnären Mattias Liljeqvist. Det finns i ett fönster på Ellen Keys Strand.
Halwyleen – höstlovskul i Hallwylska museet
Fotograf: Erik Lernestål
Fröken Sträng, en av karaktärerna i Hallwyleenvisningarna under höstlovsveckan
Halwyleen – höstlovskul i Hallwylska museet
Vid dessa visningar är palatset mer en kuliss. Det är en ”småkuslig” historia där vi går runt i huset och stöter på några mystiska, lite lätt obehagliga typer.
Henriette Fortuny klädd i pompejansk dräkt och Knossossjal
Fotograf: ©Claudio Franzini
Henriette Fortuny klädd i pompejansk dräkt och Knossossjal, inspirerad av den minoiska kulturen. Fortunys första riktiga plagg för kvinnor bestod av vida, nästan heltäckande sidenslöjor. Slöjorna var inspirerade av de grekiska Tanagrafigurerna och tygtrycken hade kretensiska och minoiska motiv. De kallades för Knossossjalar. Användes av tidens avantgardistiska kvinnor. Tempera på pannå
Visning av textilier i Palazzo Pesaro degli Orfei, 1915.
Fotograf: ©FMCV – Archivio Museo Fortuny
Fortunys konstnärliga strävan på textilområdet kännetecknades av fyra viktiga huvudkomponenter: en nybearbetning av antiken, en stilisering av ikonografiska motiv, en interaktion mellan färgpigment och till sist ”kamouflage-effekten”, genom att tillämpa ett trycksystem som saknar de mekaniska delar som ger tyget ett enformigt och hårt utseende.
Delphosklänning
Fotograf: ©Jean –Pierre Gabriel
1909 registrerade Fortuny patentet för plisserat sidentyg i Paris. Tyget skapades med en apparat, hans egen uppfinning, som ledde till kreationen, grekiskinspirerad kvinnodräkt i siden, Delphos. Idén till modellen kom från hans partner Henriette. Modellen markerar startpunkt för Fortunys internationella framgångar i mode. Dräktens namn kommer från plisseringen hos Aurigatunikan från Delphos.
Delphosklänning
Fotograf: Museo Fortuny
Det klädesplagg som gjorde Mariano Fortuny känd internationellt var den mytiska klänningen Delphos, med inspiration från antiken – mer specifikt från den joniska bronschitongen på Körsvennen i Delfi – som liknar en åtsmitande mantel som smidigt anpassar sig till den kvinnliga kroppens former, formar dem och visar upp dem utan någon falsk blygsamhet - en stor nymodighet vid denna tid.
Nils Dardels målning ”Drömmar och Fantasier” från 1922
Fotograf: Jens Mohr
Målningen visar de tre döttrarna von Hallwyl* i klänningar som förefaller vara designade av Mariano Fortuny eller av någon samtida efterföljare. Just dessa klänningar fick Ingalill Jansson, producent för utställningen, att associera till Fortunys skapelser och ta initiativ till utställningen. * Ebba - gift von Eckermann, Ellen - gift de Maré och Roosval, Margit - gift von Geijer
Delphosklänning
Fotograf: ©Jean –Pierre Gabriel
Delphosklänningen är mycket enkel, utgörs av fyra hopsydda rektangulära tygstycken, som 1919 utökades till fem. Den är ett utmärkt exempel på Fortunys karaktäristiska kännetecken: måttfullhet och elegans. Den saknar nästan helt utsmyckningar, endast bältesliknande dekorerade band som fästes runt några av dessa klädesplagg, liksom silkessnören med flerfärgade strimmor av glaspärlor från Murano.
Mönsterdesign
Fotograf: ©Paolo Utimpergher
Med åren utvecklade Fortuny sin tryckteknik, bl a att kontinuerligt trycka på tygets yta utan avbrott. Tryckt bomullssammet, efter 1909.