1. Start
  2. Pressbilder

Pressbilder

Välkommen att ladda ner bilder för publicering. De flesta bilder på föremål från samlingarna är licensierade med CC BY vilket innebär att de är fria att använda, under förutsättning att upphovsman och/eller Hallwylska museet anges i samband med bildens publicering.

Ladda ner bilder

Välj under respektive bild vilken bildstorlek du vill ladda ner. När du klickar på vald storlek kommer bilden öppnas i ett nytt fönster, för att ladda ner bilden behöver därefter högerklicka. Välj sedan "ladda ner bild" och spara ner bilden där du önskar.

Frågor om pressbilder

Om du inte hittar en pressbild som du söker kan du kontakta pressansvarig på: anna.glowacki@shm.se

Frågor om föremålsbilder

Om du har frågor om föremålsbilder kan du mejla till bilder@shm.se.

Teknisk support

Har du problem med att ladda ner en bild? Kontakta supporten på: webb@hallwylskamuseet.se

Resan till Egypten

Fotograf: Hallwylska museet
Ellen (de Maré), som senare i livet skulle bli konstnär, tar mest naturlyriska landskapsbilder i lite större format.

Resan till Egypten

Fotograf: Hallwylska museet
Wilhelmina von Hallwyl framstår som den modernaste fotografen. Hon tar snapshots av folklivet och kommer tätt inpå människorna utan att ställa upp dem. Hennes bilder är ofta lite röriga och inte alltid skarpa. De ger förmodligen den mest rättvisa bilden av vad resesällskapet faktiskt såg under sina utflykter till fots och på åsna eller kamel.

Resan till Egypten

Fotograf: Hallwylska museet
Ellen de Maré, mellandottern, var med på resan tillsammans med sin dåvarande man Henrik de Maré. Man behövde inte vara en dödsföraktande äventyrare för att ta sig till Kairo vid den här tiden, det räckte att vara relativt välbärgad och någorlunda nyfiken.

Asiatisk keramik

Fotograf: Jens Mohr
Omslaget till publikationen Asiatisk keramik ur Hallwylska museets samling som Hallwylska museet också ger ut i en engelsk upplaga. Stories, Legends and Hidden History – Asian Ceramics in the Hallwyl Collection. Hoppande karp och plommonblommor är symboler för våren I målningen finns mycket rött, en lyckobådande och festlig färg.

Skål med etui. Porslin

Fotograf: Jens Mohr
Skål med etui. Porslin. Koboltblå. Västerländska monterade beslag av förgyllt silver. Etuiet är europeiskt, samtida med monteringen. Mingdynastin. 1500-talets andra hälft Fint tecknade förgyllda slingrande arabeskdekoration inte är kinesisk, utan tillagd innan beslagen sattes dit ca 1650. Var den här skålen förgylldes förblir ett gäckande mysterium.

Ask, formad som en silvertacka. Porslin.Koboltblå underglasyr.

Fotograf: Jens Mohr
Mingdynasin, kejsar Longqings märke och från hans regeringsperiod (1567 – 72) Ett exceptionellt föremål. Den är formad som en dyrbar silvertacka, dekorerad med femkloade drakar och har ett kejsarmärke. Kejserligt porslin från det kortvariga, femåriga Longqing-väldet är ovanligt. Det Hallwylska exemplaret kom tidigt till Sverige och ställdes ut i Stockholm 1914

Tripod (trefot) av Li-typ. Lergods.

Fotograf: Jens Mohr
Tripod (trefot) av Li-typ. Lergods. Mellersta Zhoudynastin (8:e – 6:e århundradet f. Kr.) Tripodens räfflade dekor och de tre flänsarna kan hänföras till formerna på den typ av bronskärl som användes till mat. Den svenske ingenjören, arkeologen och antikhandlaren Orvar Karlbeck uppgav att tripoden påträffats i den östra Henanprovinsen i norra Kina.

Huvudkudde. Stengods Vit engobe, järnbrunt måleri med genomskinlig glasyr

Fotograf: Jens Mohr
Som nummer två bland wikimediabilderna återfinns en kinesisk kudde av stengods, tillverkad för kineser som föredrog ett fast nackstöd. Ett föremål ur Hallwylska museets ostasiatiska samling. Den finns även avbildad i publikationen” Asiatisk keramik Ur Hallwylska museets samling”Cizhou gods, Jindynastin (1115 – 1234) Det gav korrekt hållning och en sval yta att vila huvudet på under sommaren.

Skönhet för alla i nytt ljus

Fotograf: Erik Lernestål
In med ljus, luft och funktion, ut med det sena 1800-talets mörka och tunga interiörer var parollen för de nya idéer som tog form vid sekelskiftet 1900. Den person i Sverige som kommit att personifiera dessa nya tankar var debattören och författaren Ellen Key. Hon var inspirerad av den engelska Arts & Craftsrörelsen. Men också av bostadsfrågan, kvinnornas och barnens situation. /Ellen Keys Strand

Skönhet för alla i nytt ljus

Fotograf: Erik Lernestål
I utställningen "Skönhet för alla i nytt ljus" i Hallwylska museets gästrum visar vi hur nya idéer i hemmet tog gestalt vid sekelskiftet 1900. Från Ellen Keys Strand, vid Vätterns östra strand

Skönhet för alla i nytt ljus

Fotograf: Erik Lernestål
Ellen Keys bok ”Skönhet för alla” blev ett rättesnöre för de nya idealen vid sekelskiftet 1900. Hon är både praktisk och teoretisk i sin vision. I utställningen ges exempel på hur idéerna tog sig uttryck i hennes hem Strand, vid Vätterns östra strand.

Skönhet för alla i nytt ljus

Fotograf: Erik Lernestål
Ellen Key förverkligar sina idéer i sitt hem, Strand, vid Vätterns östra strand. Hon flyttade in 1910.

Carl Larssons konstnärsmaterial

Fotograf: Erik Lernestål
Akvarellfärger i låda, färgtuber och penslar. Carl Larsson-gården. Konstnärsparet Karin och Carl Larsson skapade, tillsammans med Ellen Key, ett modernt inredningsideal så som vi vi alltjämt uppfattar det idag.

Skönhet för alla i nytt ljus

Fotograf: Erik Lernestål
Ellen Key förverkligar sina idéer i sitt hem, Strand, vid Vätterns östra strand. Hon flyttade in 1910.

Porträtt av Ellen Key av Hanna Pauli

Fotograf: Per Myrehed
Ellen Karolina Sofia Key föddes i december 1849 i Gladhammars socken utanför Västervik. Hon dog i april 1926 i sitt hem, Strand ,på sydsluttningen av Omberg vid Vättern östra strand. Porträtt av Ellen Key av konstnären Hanna Hirsch Pauli. Tillhör Norrköpings Konstmuseum