1. Start
  2. Pressbilder

Pressbilder

Välkommen att ladda ner bilder för publicering. De flesta bilder på föremål från samlingarna är licensierade med CC BY vilket innebär att de är fria att använda, under förutsättning att upphovsman och/eller Hallwylska museet anges i samband med bildens publicering.

Ladda ner bilder

Välj under respektive bild vilken bildstorlek du vill ladda ner. När du klickar på vald storlek kommer bilden öppnas i ett nytt fönster, för att ladda ner bilden behöver därefter högerklicka. Välj sedan "ladda ner bild" och spara ner bilden där du önskar.

Frågor om pressbilder

Om du inte hittar en pressbild som du söker kan du kontakta pressansvarig på: anna.glowacki@shm.se

Frågor om föremålsbilder

Om du har frågor om föremålsbilder kan du mejla till bilder@shm.se.

Teknisk support

Har du problem med att ladda ner en bild? Kontakta supporten på: webb@hallwylskamuseet.se

Juldramavisning i det Hallwylska palatset Ett säkert adventstecken

Fotograf: Erik Lernestål
Vi får följa tjänstefolkets julbestyr i det traditionellt borgerliga hemmet där alla detaljer var viktiga att följa sedvanliga mönster.

Juldramavisning i det Hallwylska palatset Ett säkert adventstecken

Fotograf: Erik Lernestål
Vi får följa tjänstefolkets julbestyr i det traditionellt borgerliga hemmet där alla detaljer var viktiga att följa sedvanliga mönster.

​Höstdrama i Hallwylska palatset - Hallwyleen

Konfiktion

Fotograf: Gustav Almestål
Utställningen Konfiktion visar arkitekturen på eurosedlarna som sockerskulpturer. Skulpturer i socker var under lång tid vanliga i Europa. De visades upp på officiella ceremonier som statusobjekt. Ett vanligt motiv var fiktiv arkitektur. Konfiktion är gjord av Anna Pang med stöd av Konstnärsnämnden Sveriges Bildkonstnärsfond, i samarbete med Johan Holkers och Rolf Stålberg

Konfiktion

Fotograf: Gustav Almestål
Utställningen Konfiktion visar arkitekturen på eurosedlarna som sockerskulpturer. Skulpturer i socker var under lång tid vanliga i Europa. De visades upp på officiella ceremonier som statusobjekt. Ett vanligt motiv var fiktiv arkitektur. Konfiktion är gjord av Anna Pang med stöd av Konstnärsnämnden Sveriges Bildkonstnärsfond, i samarbete med Johan Holkers och Rolf Stålberg.

Visningar under Stockholm Pride på Hallwylska museet - Under ytan vid sekelskiftet 1900

Under ytan vid sekelskiftet 1900

Specialvisningar på Hallwylska museet underStockholm Pride - under ytan vid sekelskiftet 1900.

Rosa klänning - Ellen Roosval på 1930-talet

Greveparets döttrar var sinsemellan mycket olika. Dessa olikheter syns tydligt i deras ensembler. Mellandottern Ellen var den konstnärliga rebellen, hennes kläder är mer utstuderade. Döttrarnas dräkter skänktes till museet efter deras död. Dessa har därför inte varit föremål för samma urval som föräldrarnas kläder. Det har släktingar och museitjänstemän gjort i modern tid.

Irma von Geijers dräkt med genombrutet blommönster och plisserad kjol, 1920-tal.

Greveparets döttrar var sinsemellan mycket olika. Dessa olikheter syns tydligt i deras ensembler. Den yngsta systern Irma hade en älsklig och social karaktär, hennes ensembler var mer glamourösa. Döttrarnas dräkter skänktes till museet efter deras död. Dessa har därför inte varit föremål för samma urval som föräldrarnas kläder. Det har släktingar och museitjänstemän gjort i modern tid.

Irma von Geijers klänning i blåmönstrat siden 1940-tal

Fotograf: Jens Mohr
Klänning i blåmönstrat sidentyg. Den är sydd med fina plisserade veck. De framträdande knapparna är klädda med klänningstyget. Under andra världskriget var trenden vadlånga, helskurna kjolar med extremt smal midja. År 1947 presenterade modeskapare Dior The New Look. Nu återkom midjekorsett och krinolin. Vida kjolar krävde smala midjor. Korsetten blev nödvändig för att framhäva kontrasten

Ebba von Eckermanns dagklänning i brun sidensammet, 1885

Fotograf: Jens Mohr
Klänningen som består av separat liv och kjol är tillverkad i Augusta Lundins ateljé. Turnyrklänningarnas draperade tyger kan jämföras med tidens tunga gardinuppsättningar och draperier i de förmögnas överlastade heminteriörer. Till 1880-talets turnyrmode markerades kvinnans svank och bakdel. Midjan var hårt snörd. Ryggslutet stoppades upp och markerades med draperade släp.

Omslaget till Ett sekel av dräkt och mode, ur den Hallwylska samlingen

Fotograf: Jens Mohr
Publikationen är ett samarbete mellan doktorander och lektorer på Centrum för modevetenskap och personal knutna Hallwylska museet.

Konfiktion

Fotograf: Gustav Almestål
Utställningen Konfiktion visar arkitekturen på eurosedlarna som sockerskulpturer. Skulpturer i socker var under lång tid vanliga i Europa. De visades upp på officiella ceremonier som statusobjekt. Ett vanligt motiv var fiktiv arkitektur. Konfiktion är gjord av Anna Pang med stöd av Konstnärsnämnden Sveriges Bildkonstnärsfond, i samarbete med Johan Holkers och Rolf Stålberg

Konfiktion

Fotograf: Gustav Almestål
Utställningen Konfiktion visar arkitekturen på eurosedlarna som sockerskulpturer. Skulpturer i socker var under lång tid vanliga i Europa. De visades upp på officiella ceremonier som statusobjekt. Ett vanligt motiv var fiktiv arkitektur. Konfiktion är gjord av Anna Pang med stöd av Konstnärsnämnden Sveriges Bildkonstnärsfond, i samarbete med Johan Holkers och Rolf Stålberg.

Huvudkudde. Stengods Vit engobe, järnbrunt måleri med genomskinlig glasyr

Fotograf: Jens Mohr
Som nummer två bland wikimediabilderna återfinns en kinesisk kudde av stengods, tillverkad för kineser som föredrog ett fast nackstöd. Ett föremål ur Hallwylska museets ostasiatiska samling. Den finns även avbildad i publikationen” Asiatisk keramik Ur Hallwylska museets samling”Cizhou gods, Jindynastin (1115 – 1234) Det gav korrekt hållning och en sval yta att vila huvudet på under sommaren.