2. ​Queer vid sekelskiftet 1900 på Hallwylska museet

​Queer vid sekelskiftet 1900 på Hallwylska museet

- Det finns flera berättelser att förmedla – de som går utanför normen. Även för hundra år sedan var samhället mer mångfacetterat än som oftast belyses i våra visningar. Det är aspekter vi lyfter fram i denna visning. Att se på sekelskiftet 1900 ur ett helt annat perspektiv är givande, säger Eva Sandstedt, guide vid Hallwylska museet, som i flera år haft dessa visningar på repertoaren.

- Det finns flera berättelser att förmedla – de som går utanför normen. Även för hundra år sedan var samhället mer mångfacetterat än som oftast belyses i våra visningar. Det är aspekter vi lyfter fram i denna visning. Att se på sekelskiftet 1900 ur ett annat perspektiv är givande, säger Eva Sandstedt, guide vid Hallwylska museet, som i flera år haft dessa visningar på repertoaren, ofta mot skolklasser. I Prideveckan ges den normkritiska visningen i ett av stadens mest högborgerliga hem där den tidens genusmönster belyses. Den visas tisdag till fredag, 28 till 31 juli, kl 15.30-16.30.

Museums för everyone
Under parollen ”Museums för everyone” deltar museet i Prideparaden den 1 augusti tillsammans med systermuseet Livrustkammaren samt Historiska museet och Tekniska museet.

Kom två och betala för en
Alla med festivalarmbandet – kom två och betala för en – för ett besök i den vackra paradvåningen på åtta rum. Visningen kostar dock 120 kr.

​Queer vid sekelskiftet 1900 på Hallwylska museet

Plafondmålning Perseus befriar Andromeda

Fotograf: Ingalill Snitt
I vardagssalongen finns plafondmålningen Perseus befriar Andromeda av Julius Kronberg 1918. Julius Kronberg, 1850 - 1921, tillhörde en av de mer framstående svenska konstnärerna från perioden 1870-1920.. Kronberg har dekorerat många kända byggnader i Stockholm.

Stora salongen

Fotograf: Ingalill Snitt
Både möbler och fast inredning i stora salongen visar att arkitekten inspirerats av den Tessinska guldbarocken i Stockholms slott. Wilhelmina kallade rummet för sitt eget Klondyke! Flygeln kommer från Steinway & Sons i New York. Clason fick i uppdrag att rita ett nytt fodral i stil med salongens inredning. Resultatet blev ett påkostat fodral med rutfanér och intarsia i olika träslag.

Stora salongen

Fotograf: ingalill Snitt
Det pampigaste rummet i palatset är Stora salongen. I blickfång på fönsterväggen mot Hamngatan syns en öppen spis i belgisk marmor. Över den finns en oval marmorrelief, av vit italiensk Carraramarmor. Reliefen visar Prometheus som ger människorna elden. Alla relieferna är skulpterade av Gusten Lindberg på beställning av Wilhelmina von Hallwyl.

Vardagssalongen

Fotograf: Ingalill Snitt
Vardagssalongen, som har ett stort fönsterparti och balkong mot innergården, användes av Wilhelmina som arbetsrum. Här tog hon även emot visiter. I det Hallwylska hemmet fanns inga bestämda mottagningstider men visiter skulle helst föranmälas per telefon eller påannonserade betjänten besöket med ett visitkort. Wilhelmina satt alltid vid kortändan av bordet mitt i rummet..