1. Start
  2. Klänningskavalkad i Hallwylska museet i sommar

Klänningskavalkad i Hallwylska museet i sommar

I samband med att den populära publikation Ett sekel av dräkt och mode ur den Hallwylska samlingen kommer ut i en ny upplaga, visas en klänningskavalkad från 1880-tal till 1940-tal i museet. -Vi tar tillfället i akt att visa 13 klänningar, där flera ingår i publikationen. Det är en klänningskavalkad, ingen regelrätt utställning, betonar Annika Williams, intendent vid Hallwylska museet.

Klänningskavalkad från 1880- till 1940-tal

I samband med att den populära publikation Ett sekel av dräkt och mode ur den Hallwylska samlingen kommer ut i en ny upplaga, visas en klänningskavalkad i museet.

-Vi tar tillfället i akt att visa 13 klänningar, där flera ingår i publikation ”Ett sekel av dräkt och mode ur den Hallwylska samlingen”. Det är en klänningskavalkad, ingen regelrätt utställning, Och vi har fri entré till den, betonar Annika Williams, intendent vid Hallwylska museet. 

De tre systrarna Hallwyl, Ebba von Eckermann, Ellen Roosval och Irma von Geijer, var barn till Walther och Wilhelmina von Hallwyl.
I museets uppdrag ligger bland annat att både bevara och att visa samlingarna och Hallwylska museets dräktsamling förvaras till vardags i klimatstyrda textilmagasin. Wilhelmina von Hallwyl lät katalogisera samtliga föremål i sina samlingar. Dam- och herrkläder och även tjänstefolkets arbetsdräkter ingår i dräktsamlingen. Men långt från alla klädesplagg bevarades för framtiden. Wilhelmina von Hallwyl avsåg att bevara klädesplagg som hon ansåg vara representativa eller av andra skäl värda att bevara.

Boken Ett sekel av dräkt och mode ur den Hallwylska samlingen gavs ut första gången 2012 och produceras nu i en ny upplaga. Den finns att köpa i Hallwylska museets butik till ett specialpris 100 kr fram till midsommar. Ordinarie pris 160 kr.

Ebba von Eckermann (1866-1960), den äldsta av makarna von Hallwyls döttrar. Ebba var road av studier och ville bli arkitekt. Hon gifte sig kort efter studentexamen med Wilhelm von Eckermann. Deras hem blev Södertuna i närheten av Gnesta. Ebba ägnade sig engagerat åt olika föreningar t ex Sveriges flickscoutförbund och Moderata kvinnoförbundet.

Läs mer https://sv.wikipedia.org/wiki/Ebba_von_Eckermann

Ellen de Maré/Roosval (1867-1952) var dotter nummer två i familjen. Efter en klassiskt kvinnlig uppfostran på herrgården Ericslund och i Wallinska flickskolan gifte Ellen sig med löjtnanten, sedermera militärattachén Henrik de Maré (1860-1937). Tillsammans fick de sonen Rolf de Maré. Sonens informator, konsthistorikern Johnny Roosval blev hennes andre man. Hennes konstnärskap gjorde henne känd i vida kretsar.

Läs mer: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ellen_Roosval_von_Hallwyl

Irma von Geijer (1873-1959), yngsta flickan i syskonskaran, gifte sig vid tjugoett års ålder med Wilhelm von Geijer. De fick slottet Wegeholm av hennes föräldrar. Irma ägnade mycket tid åt att sköta sitt hem och sina barn. Hon var mycket modeintresserad, tog väl hand om sina kläder och bevarade dem. De utgör kärnan i systrarna von Hallwyls dräktsamling. Irma von Geijers garderob representerar modehistoria!

Läs mer: https://sv.wikipedia.org/wiki/Irma_von_Geijer

Rosa klänning - Ellen Roosval på 1930-talet

Greveparets döttrar var sinsemellan mycket olika. Dessa olikheter syns tydligt i deras ensembler. Mellandottern Ellen var den konstnärliga rebellen, hennes kläder är mer utstuderade. Döttrarnas dräkter skänktes till museet efter deras död. Dessa har därför inte varit föremål för samma urval som föräldrarnas kläder. Det har släktingar och museitjänstemän gjort i modern tid.

Irma von Geijers dräkt med genombrutet blommönster och plisserad kjol, 1920-tal.

Greveparets döttrar var sinsemellan mycket olika. Dessa olikheter syns tydligt i deras ensembler. Den yngsta systern Irma hade en älsklig och social karaktär, hennes ensembler var mer glamourösa. Döttrarnas dräkter skänktes till museet efter deras död. Dessa har därför inte varit föremål för samma urval som föräldrarnas kläder. Det har släktingar och museitjänstemän gjort i modern tid.

Irma von Geijers klänning i blåmönstrat siden 1940-tal

Fotograf: Jens Mohr
Klänning i blåmönstrat sidentyg. Den är sydd med fina plisserade veck. De framträdande knapparna är klädda med klänningstyget. Under andra världskriget var trenden vadlånga, helskurna kjolar med extremt smal midja. År 1947 presenterade modeskapare Dior The New Look. Nu återkom midjekorsett och krinolin. Vida kjolar krävde smala midjor. Korsetten blev nödvändig för att framhäva kontrasten

Ebba von Eckermanns dagklänning i brun sidensammet, 1885

Fotograf: Jens Mohr
Klänningen som består av separat liv och kjol är tillverkad i Augusta Lundins ateljé. Turnyrklänningarnas draperade tyger kan jämföras med tidens tunga gardinuppsättningar och draperier i de förmögnas överlastade heminteriörer. Till 1880-talets turnyrmode markerades kvinnans svank och bakdel. Midjan var hårt snörd. Ryggslutet stoppades upp och markerades med draperade släp.

Omslaget till Ett sekel av dräkt och mode, ur den Hallwylska samlingen

Fotograf: Jens Mohr
Publikationen är ett samarbete mellan doktorander och lektorer på Centrum för modevetenskap och personal knutna Hallwylska museet.