2. Fri entré – en publiksuccé

Fri entré – en publiksuccé

- Det är verkligen glädjande med den stora publiktillströmningen till våra museer, säger överintendent Magnus Hagberg som ansvarar över de tre museerna Livrustkammaren, Skoklosters slott och Hallwylska museet, och fortsätter, jämfört med förra gången med fri entré är det betydligt fler besökare som hittills besökt oss. Ökningen jämfört med samma period förra året är hela 81 procent.

- Det är verkligen glädjande med den stora publiktillströmningen till våra museer, säger överintendent Magnus Hagberg som ansvarar över de tre museerna Livrustkammaren, Skoklosters slott och Hallwylska museet, och fortsätter, det är betydligt fler besökare som hittills besökt våra museer jämfört med förra gången med fri entré. Ökningen på de tre museerna jämfört med samma period förra året är över 80 procent. För antalet barn under 19 år, en grupp som också tidigare hade fri entré, är ökningen närmare 90 procent.

Museerna når ut till fler och nya besökare
Hallwylska museet, med sitt centrala läge mitt i Stockholm, känner också av en betydligt större publiktillströmning, där en kö av besökare ofta ringlar utanför museet under veckosluten. Livrustkammaren som kallas för barnens museum ser en ökning bland barnfamiljerna, liksom många nya besökare. Skoklosters slott, som främst har öppet under den varma årstiden, höll för första gången sportlovsöppet. Det blev en stor publikframgång, liksom påsken med betydligt fler besökare än tidigare säsonger under perioden.

På de tre museerna har den fria entrén, som infördes den 1 februari, hittills nått sitt syfte med att nå en yngre målgrupp och att museerna har fått betydligt fler och nya besökare.

Fri entré – en publiksuccé

Porträtt av Wilhelmina von Hallwyl

Fotograf: Hallwylska museet
Porträtt av Wilhelmina, där hon bär diamanthalsbandet, gåvan från Walther, på deras första lysningsdag 30 april 1865,samma år som hon gifte sig med schweiziskt födde Walther von Hallwyl. År 1998 flyttade paret in i sitt nybyggda palats på Hamngatan 4. Porträttet är målat av den franske målaren Édoard Boutibonne.

Wilhelmina von Hallwyl

Fotograf: Erik Lernestål
Av konstnären Julius Kronberg, 1850 - 1921, flitigt anlitad både för porträtt- och plafondmåleri av familjen von Hallwyl. Han fick bl a i uppdrag att kopiera 51 porträtt släktporträtt som hänger i övre vestibulen i museet. Originalen finns på Landesmuseum i Zürich. Kronberg har dekorerat många kända byggnader i Stockholm.

Lilla salongen, damernas salong, i Hallwylska palatset

Fotograf: Erik Lernestål
Lilla salongen i rokokostil. Den rundade hörnan, tillverkad av snickerifirman Benckert, vann guldpris vid Allmänna konst- och industriutställningen 1897. Takmålningen Aurora, förmodligen av David Klöcker Ehrenstrahl. Flamländska tapeter, två i en svit av sex finns i detta rum

Stora salongen i Hallwylska palatset

Fotograf: Erik Lernestål
Stora salongen i barockstil. Observera ventilationsgallren.De vävda tapeterna som skymtas är i stil och teknik typiska för den nederländska renässansen.

Jul i palatset - Hallwylska museet

Fotograf: Erik Lernestål
Tillsammans med tjänstefolket följer besökarna med på en vandring runt i det stora huset i trappor och skrymslen

Jul i palatset - Hallwylska museet

Fotograf: Jens Mohr
Allt ska vara perfekt till jul i det hallwylska hushållet

Fasad på innergården

Fotograf: ingalill Snitt
Fasad på innergården med fönsterparti och balkong mot vardagssalongen. Salongen var Wilhelminas arbetsrum och där hon även tog emot visiter.

Sängkammaren

Fotograf: Ingalill Snitt
Sängarna, som är av samma modell som i gästrummen, är placerade i en grund alkov med omgivande garderober med insvängda dörrar. Möbleringen följer samma schema som i gästrummen, dvs. nytillverkade tvättbord, rakspeglar, schweiziska sittmöbler och svenska byråer från 1700-talets andra hälft. På väggarna syns väggtapeter målade på duk som föreställer romantiska flodlandskap på mytologiska teman.

Ett av de fem gästrummen

Fotograf: Ingalill Snitt
Gästrummen ligger i fil med fönster mot Hamngatan. Varje rum har en dörr till korridoren som går mellan gästrummen och sängkammaren plus en dörr till intilliggande gästrum, som gör att de kan kombineras i sviter. Inredningen är lika i varje rum I gästrummen förvaras också merparten av den samling av svenskt måleri som Wilhelmina ärvde av sina föräldrar och som de samlat under 1840-80-talen

Palatsköket

Fotograf: ingalill Snitt
Köket, som till hälften ligger under marknivå, var mycket modernt för sin tid. Redan tio år efter inflyttningen 1898 renoverades det och ersattes med kalkstensplattor, väggar med bröstpanel av ek och stora vita kakelplattor. Även taket kaklades med samma vita kakelplattor. Skafferiet fick ett inbyggt isskåp. 1929 inköptes två elektriska kylskåp.