Utställningen visades: 2 oktober 2015 – 1 oktober 2016
Mariano Fortuny – Modeskapare och allkonstnär
Mariano y Fortuny Madrazo (1871–1949) anses vara den mest betydande innovatören inom mode och textildesign under det tidiga 1900-talet. Han blev först känd för sin så kallade Knossosscarf från 1906, sedan världsberömd för den plisserade Delfosklänningen från 1907 och framåt. Delfosklänningen blev ett exklusivt aftonplagg för den vågade kvinnan och bars av tidens kändisar som Sarah Bernhardt och Isadora Duncan.
Mångfacetterad konstnär
Mariano, född i Spanien, började sin konstnärliga bana som målare, fascinerad av Wagners tema av det ”totala konstobjektet”. Teatern med den kooperativa, kollektiva processen tilltalade honom, som scenograf skapade han ett helt nytt ljussystem. Både elektrisk belysning och industriell design var ett helt nytt teknikområde vid sekelskiftet 1900.
I Fortunys 1300-tals palats i Venedig skapade han, tillsammans med sin fru Henriette, textiler som fick stort genomslag i modevärlden och i dåtidens dekorativa konst. Det var främst den textila tekniken och hantverket som intresserade honom, tillsammans med en förkärlek för antiken, medeltiden och det orientaliska. Hustrun Henriette hjälpte till med tillverkningen av ovanliga färger och pigment och utarbetade speciella trycktekniker för siden och sammet.
I den Hallwylska konstsamlingen finns Nils Dardels målning ”Drömmar och fantasier” från 1922 som sägs föreställa systrarna von Hallwyl, avbildade i kägelbanan. Deras klänningar påminner starkt om Fortunys Delfosklänningar. Därigenom väcktes idén att visa en utställning om Mariano Fortuny.
Mariano Fortunys hem Palazzo Pesaro i Venedig är idag i likhet med Hallwylska museet ett miljömuseum som visar interiörer, måleri och textil skapade av honom.
Utställningen var ett samarbete med spanska ambassaden och italienska kulturinstitutet och genomfördes genom inlån från Museo Fortuny i Venedig och från Museo del Traje i Madrid.