Närbild på olika färgglada blommor ur oljemålningen Still-Life with Flowers, målad av Rachel Ruysch.
Stilleben med blommor, Rachel Ruysch. Foto: Jens Mohr, Hallwylska museet/SHM (CC BY).

Utställningen visades: 6 maj 2021- 22 augusti 2021

Det blommar igen!

Bland Hallwylska museets samlingar finns unika verk från några av 1600-talets kvinnliga holländska konstnärer. Två av dem är blomstermålarna Rachel Ruysch och Catharina Backer som uppmärksammades i en miniutställning på museet om kvinnligt konstnärskap i en blomstrande storhetstid.

Blomstrande kvinnligt konstnärskap

I den holländska 1600-talskonsten blomstrade blomstermåleriet som aldrig förr. Sällsynta blommor var på modet och det fanns en stor efterfrågan på blomsterbilder. Blommorna skildrades med detaljskärpa. ”Se själv” var tidens paradord. Konstnärerna målade vad de såg. Det fanns en glädje i det visuella och en stor nyfikenhet på vetenskapen.

Jonathan Elbaz, Hallwylska museet/SHM (CC BY)

Konstnärer undersökte naturen genom förstoringsglas

Blomstermåleriets historia har nära band till naturvetenskapen. I 1600-talets Europa ökade intresset för vetenskap som byggde på observationer. Vetenskapsmän använde mikroskop och teleskop. Konstnärer undersökte naturen genom förstoringsglas.

Jonathan Elbaz, Hallwylska museet/SHM (CC BY)

Blommade i paradvåningen

Utställningen visades på paradvåningen i ett rum som i vanliga fall visar Wilhelmina von Hallwyls vapensamling.

Tusen och åter tusen pärlor

I anslutningen till utställningen visades Amanda Danielsson sina konstobjekt i form av blomstrande skulpturer av glaspärlor och metall på paradvåningen – ett hantverk som kräver tålamod, tid och många pärlor. Installationen gjordes i samarbete med stiftelsen Inuti som arbetar med daglig verksamhet inom LSS för konstnärligt begåvade personer med intellektuella funktionsnedsättningar samt personer inom autismspektrumet.

Verket ställdes ut i samarbete med verksamheten Inuti.

hallwylska-museet-det-blommar-7
Hallwylska-museet-det-blommar-igen-orkidé-pärlor-1920x1080

Jonathan Elbaz, Hallwylska museet/SHM (CC BY)