En Husa som går med en bricka i palatset och en betjänt som kliver ut från en hiss.
Foto: SVT.

Historien om Sverige

Bli del av en historierörelse! Serien Historien om Sverige på Sveriges Television (SVT) tar med dig på en historieresa. Under våren kommer Hallwylska museet erbjuda program på plats i museet kopplat till serien.

SVT:s Historien om Sverige består av tio delar och bygger på rekonstruktioner av historiska skeenden och personer från istiden till våra dagar. Med noggrant valda inspelningsmiljöer, där bland annat Hallwylska museet miljöer är med, gestaltas historien med målsättning att skapa nyfikenhet och intresse för vår gemensamma historia.

En del av Historien om Sverige

I SVT:s serie Historien om Sverige kan du känna historiens vingslag när över 100 experter, inklusive museimyndigheten som Hallwylska museet ingår i, berättar om föremål som vittnar om samhällets utveckling. Flera av våra systermuseers miljöer och föremål visas i serien:

Myndigheten Statens historiska museer, som Hallwylska museet är en del av, har varit med och bidragit med innehåll och även som faktagranskare. Historiker och arkeologer från myndigheten finns också representerade i serien tillsammans med många viktiga och betydelsefulla föremål från museernas samlingar.

Visas från 14 januari på SVT

Serien hade premiär 5 november 2023, under våren 2024 har säsong två premiär söndag 14 januari. Skådespelaren Simon J. Berger är seriens berättare.

Se serien på SVT-play

Hallwylska-museet-föredrag-historienomsverige-1920x1080
Onsdag 14 februari, klockan 17.30

Att tjäna i finare hem

Kring sekelskiftet 1900 utgjorde tjänarinnorna en av landets absolut största yrkeskårer. Unga kvinnor från hela Sverige flyttade in i de nya, växande städerna och tog tjänst i borgerliga hem. Tjänarinneyrket gav trygghet i form av inkomst och boende, men innebar också långa och tunga dagar, ofta helt utan reglerad arbetstid eller ledighet. Vem var den typiska jungfrun, och hur såg hennes liv och villkor ut? Och hur såg det ut för tjänarinnorna hos paret von Hallwyl?

Biljetter släpps inom kort på Tickster

Tisdag-söndag

Palatsvisningar

Följ med på en guidad visning av Hallwylska museet, där sekelskiftet 1900 står i fokus. Ta del av husets historia och samlingarna. Låt oss berätta om familjen von Hallwyl och tjänstefolket i huset. Under visningen besöker vi museets fem våningar.

Visningen är cirka 50 minuter och vi tar emot ett begränsat antal besökare till varje visning. Förköp av biljetter är möjlig tills museet öppnar för dagen, därefter säljs biljetter endast på museet i mån av plats.

Tisdag-söndag

Besök på egen hand

Du kan när du vill besöka museets Paradvåningen med sina sällskapsrum, salonger och matsal. Entrébiljetter köps på plats i museet.

Planera inför besök

Håll koll på vad som händer!

Bli först med att veta vad som händer på museet.

Hallyska museets stadsvandring.