Ett rum med en balustrad av grå sten. På väggarna en stor mängd tavlor som föreställer olika personer.
Foto: Hallwylska museet/SHM (CC BY).

Övre vestibulen

I trappan finns fyra ovala porträtt målade av Charles Édouard Boutibonne år 1865. De målades i samband med Walthers och Wilhelminas bröllopsresa 1865 och föreställer brudparet samt brudens föräldrar Johanna och Wilhelm Kempe. Hennes föräldrar är de enda av släkten Kempe som är representerade i porträttgalleriet.
Två porträtt. En ung kvinna med mörkt hår i lockar och klädd i rosa klänning. En man med mörkt hår och mustasch och skägg klädd i mörkblå uniform
Wilhelmina och Walther von Hallwyl avporträtterade av C. E. Boutibonne. Hallwylska museet/SHM (Public Domain).

I övrigt är det enbart porträtt av Walther von Hallwyls släkt. Den Hallwylska släkten är omnämnd redan på 1100-talet och är en av Schweiz äldsta adelssläkter.

Ett svartvitt foto av ett slott med torn och murar.
Slottet Hallwil, cirka 1900. Hallwylska museet/SHM (Public Domain).

Digital rundtur övre vestibulen

Klicka på play-knappen för att navigera och titta närmare. Klicka på siffrorna för att läsa mer om enskilda föremål i palatset.

3D-modell: Erik Lernestål, Hallwylska museet/SHM (CC BY).

Lyssna på visning om Övre vestibulen

Vuxenvisning Övre vestibulen

Barnvisning Övre vestibulen

Gå vidare

Från Övre vestibulen kan du komma till Matsalen, Damernas salong och Vardagssalongen.