Gymnasium

  • Herrskap och tjänstefolk – dramavisning

    Hur levde Walther och Wilhelmina von Hallwyl i sitt palats? Vilka uppgifter hade de som arbetade i huset? Följ med på en visning om herrskap och tjänstefolk.

    Programmet ges även för gymnasiesärskolan.

    Läs mer Herrskap och tjänstefolk – dramavisning »
  • Walther von Hallwyl

    Walther von Hallwyl – en importerad kvasigreve?

    Nationalitet och identitet – hur var det att invandra till Sverige under nationalromantiken?

    Läs mer »
  • Möt Hallwylska museet – allmän husvisning

    Detta är en allmän visning av Hallwylska museet. Eleverna får se hela huset och får en introduktion till rummen och dess funktioner samt en allmän introduktion till de personer som verkat i huset.

    Programmet ges även för gymnasiesärskolan.

    Läs mer »
  • Skogen bakom palatset

    Skogen bakom palatset

    Programmet fokuserar på företagandet bakom den Hallwylska förmögenheten. Wilhelmina von Hallwyls far, Wilhelm Kempe, var en av de första aktörerna inom den svenska skogsindustrin.

    Läs mer »
  • Kroppens allra hemligaste - visning med dramatiserade inslag

    Kan den gamla moralen gälla i det nya, moderna samhället? Under det sena 1800-talet väcks sådan frågor både på teatern och i roman. En visning med fokus på sekelskiftets litteratur.

    Läs mer »
  • Under ytan vid sekelskiftet 1900

    Följ med på en visning i ett av stadens mest högborgerliga hem och upplev Hallwylska museet och dess historia ur genus- och queerperspektiv! Hur var det att vara homo-, bi- eller transperson vid sekelskiftet 1900? Själva ordet homosexualitet lanserades först under sent 1800-tal. Hur och på vilket sätt skapade personer en homosexuell identitet med gemenskap och sociala mötesplatser?

    Läs mer om Under ytan vid sekelskiftet 1900 »
  • Vilken tid – vilken stil?

    Vad berättar gamla föremål? Följ med på en visning som undersöker rummens och möblernas olika stilar och status. Föremålen berättar både om den tid och de villkor som gällde då de skapades.

    Läs mer om Vilken tid – vilken stil? »