Utställningen visades: 10 november 2017 – 24 april 2018
Bergman på modet
– Kvinnoroller & kostymer i Bergmans filmer
Under utställningen Bergman på modet mötte vi kvinnornas centrala roller i Ingmar Bergmans rika filmproduktion - den så kallade ”Bergmankvinnan”. I hans filmer var det oftast kvinnorna som stod för färgen medan männen utgjorde en mörk fond som fick kvinnorna att lysa, inte bara bildligt.
I museets sovrumsvåning visades kostymer från olika karaktärer från filmerna och här mötte vi även Bergman som person och filmskapare genom att visa familjebilder från hans egen barndom. Parallellerna var tydliga mellan Bergmans uppväxtmiljö och hans filmiska bildvärld.
– Bergmans filmkostymer har aldrig tidigare lyfts fram på det här sättet. Det ligger en omfattande research till grund för utställningen, vi har hittat kostymer som inte visats sedan filmerna spelades in. Det är också speciellt roligt att kunna ställa ut kostymer från Bergmans svart-vita filmer. Man har ju inte haft en aning om vad de har för färg, säger Anna Bergman, scenograf och kostymtecknare samt delproducent till utställningen.
Med Hallwylska palatset som inramning och med det liv som en gång levdes här skildrades sekelskiftet och borgerskapets ”diskreta charm”; den ständigt närvarande tjänstekvinnan, den modemedvetna yngre kvinnan och den åldrande matriarken. Det är många likheter med Wilhelmina von Hallwyl och den kvinna (mormor, farmor, faster) som ofta intog en central plats i Bergmans berättande.
Skisser, bilder och teckningar
Med hjälp av kostymerna, bevarade kostymskisser och stillbilder från filmerna fick man en gemensam bild av både det textila hantverket i dräkterna och fakta om filmerna.
Man fick veta hur viktiga kostymtecknarnas insatser varit för filmerna och hur de rådande modetrenderna har haft sin inverkan på formgivningen av kostymerna i Bergmans historiska kostymdramer. En bra kostym kännetecknas av att den blir som en andra hud och den ska växa ihop med sin rollfigur.
I utställningen visades kostymer från följande filmer:
- Gycklarnas afton (1953)
- Sommarnattens leende (1955)
- Smultronstället (1957)
- Jungfrukällan (1960)
- Lustgården (1961, regi Alf Kjellin, manus Ingmar Bergman)
- För att inte tala om alla dessa kvinnor (1964)
- Viskningar och rop (1973)
- Fanny och Alexander (1982)
- Den goda viljan (1991, regi Bille August, manus Ingmar Bergman
- Söndagsbarn (1992, regi Daniel Bergman, manus Ingmar Bergman)
- Larmar och gör sig till (1997).
Samarbetspartners
Utställningsidé och scenografi: Anna Bergman, scenograf och kostymtecknare och Nils Harning, arbetar med kostym/rekvisita vid Stockholms dramatiska högskola.
Produktion i samarbete med SCFI/Stockholm Costume & Fashion Institute.
Redaktör: Lotta Lewenhaupt, författare och modejournalist.
Katalog om utställningen
I anslutning till utställningen producerades katalogen ”Bergman på modet” med texter av Anna Bergman och Nils Harning.